Kultur

Musikkbransjen har utryddet piratkopiering

– Filmbransjen må gjøre det samme, mener mediesosiolog.

Tall fra musikkindustriens organisasjon IFPI viser at kun 4 prosent av befolkningen under 30 år bruker ulovlige fildelingstjenester for musikk. I 2009 var tallet 70 prosent.

Strømmetjenestene Spotify og Wimp får æren for den kraftige nedgangen.

– At hele 80 prosent i samme målgruppe brukte strømmetjenestene når de lyttet til musikk peker tilbake på at vi nå tilbyr tjenester som er både bedre og mer forbrukervennlige enn de ulovlige tjenestene, sier den norske IFPI-sjefen Marte Thorsby i årsrapporten der tallene blir presentert.

LES OGSÅ: Det er lovlig å strømme ulovlige filmer

Tilgjengelighet og utvalg. For fem-seks år siden trodde ikke forskerne at vi skulle se så stor nedgang i piratkopiering av musikk, forteller Hendrik Storstein Spilker, som er førsteamanuensis i mediesosiologi ved NTNU, og har forska på piratkopiering.

– Vi trodde at ulovlig fildeling kom til å vedvare, fordi vi antok at brukerne var mer opptatt av å eie musikken enn å leie den, slik du gjør når du strømmer, sier Spilker.

Han tror ikke brukerne er så opptatt av om strømmetilbudet er lovlig eller ikke.

– At musikkindustrien nå har stabilisert seg og funnet en form som fungerer, tolker jeg som at brukerne først og fremst bryr seg om tilgjenglighet og utvalg.

LES OGSÅ: – Mange husker ikke lenger hva de liker

Ikke sammenlignbart. Jon Einar Sivertsen, styreleder i Norsk videogramforening, mener det er vanskelig å gjøre en direkte sammenligning mellom musikkbransjen og filmbransjen, selv om tjenester som Netflix, HBO og Viaplay har gjort tilgangen til lovlig filminnhold bedre.

– I motsetning til musikkbransjen må filmbransjen forholde seg til lanseringsvinduer. Filmen skal først på kino, deretter på video. Vi ser at de filmene som blir piratkopiert, er filmer som går på kino eller ennå ikke har kommet på kino, sier Sivertsen.

– Hva kan filmbransjen lære av musikkbransjen når det kommer til piratkopiering?

– Vi ser på hvor musikkbransjen håndterer lisenser, men det er vanskelig å sammenligne dette direkte. I strømmetjenester for musikk hører brukeren den samme musikken om og om igjen, mens film i større grad handler om å få tak i nyheter. Derfor er det vanskeligere for filmbransjen å basere seg på rene strømmetjenester.

LES OGSÅ: Norsk plateselskap kutter strømming

Må samarbeide. Både Spotify og Wimp har et stort utvalg av musikk, mens i strømmetjenestene for film og tv-serier må du gjerne tegne flere abonnementer hvis du vil ha alt, fordi Netflix, HBO Nordic og Viaplay tilbyr ulikt innhold.

Spilker mener filmbransjen må slå seg sammen og åpne arkivene for å se samme nedgang i piratkopiering som musikkbransjen har.

– Jeg vil tro at det kommer, men det sitter lenger inne. Det satt langt inne for musikkindustrien også, men jeg tipper filmbransjen kommer til å måtte gjøre det om få år.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Jon Einar Sivertsen tror også det blir mer samarbeid i tida som kommer.

– Noe av styrken til videobutikken har alltid vært å ha hele bredden. Går man på Platekompaniet eller CDON finner man i praksis alle nyhetene samlet. Innenfor digital distribusjon har det så langt vært mye mer fragmentert, men utviklingen går fort, så man kan anta at det vil bli en sammenslåing så forbrukene finner filmene mer samlet i fremtiden, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur