Kultur

Musikk for vinkelslipere og kammerensemble

Lyden av skjærebrennere og vinkelslipere blander seg med strykere og blåsere i Mekatonia II.

Mens sveiseflammene spruter fyller åpningshymnen parkområdet ved den gamle dokken til Trondheims Mekaniske verksted.

I dag er verftsområdet overtatt av flere av de viktige kulturarenaene i byen. Det er den forvandlingen vi får følge gjennom konsert-forestillingen som tyvstartet Trondheim Kammermusikkfestival mandag kveld.

Gateteater

Mekatonia II består av musikk, sterke visuelle uttrykk gjennom installasjoner og lyseffekter, sirkus– og ikke så rent lite gateteater.

Utekonserten i det gamle verkstedområdet er opprinnelig et bestillingsverk fra 2012. Etter flere tusen besøkende og stor suksess ble Mekatonia bearbeidet og utvidet og flere hundre skuelystne hadde samlet seg i dokkparken for å oppleve versjon II. Verket fremføres i et samarbeid mellom Alpaca-ensemblet og Cirka teater, og regien er ved Anne Marit Sæther, Espen Dekko og Gilles Berger.

Mister jobben

Komponist Eirik Hegdal forteller at verket er sterkt stedstilknyttet og bygget rundt historien fra industrieventyret, som tok slutt, og frem til dagens urbane kulturliv.

- Musikken følger historien. Etter åpningshymnen dominerer bankelydene og bråket fra vinkelsliperne, arbeiderne kommer inn og fire elementer føres sammen og danner et skip. Men verftet legges ned, og byen mister mange arbeidsplasser, forteller han.

Improvisasjon

Etter hvert overtar musikken for maskinene, fremført av åtte musikere som svever høyt over bakken – på strengene til en diger cello som er spent opp tvers over dokkparken. Verftarbeiderne er fortsatt med, nå for å trekke musikerne frem og tilbake over cellostrengene.

Eirik Hegdal spiller saxofon og jobber mest med jazz, men dette ensemblet er sammensatt av musikere med ulik bakgrunn.

- Jeg kjenner musikerne godt og skriver musikken ut fra kjennskap til hver enkelt. Det meste er notert, men i en slik setting blir det stadig bruk for improvisasjon, forteller han.

Både pop og folkemusikk

- Det kan defineres som kammermusikk – i litt bred betydning, mener Hegdal.

Som karakteriserer det som samtidsmusikk med innslag av både pop og folkemusikk.

- Vi ønsker å favne bredt musikalsk, og ikke minst tror jeg det sterkt visuelle uttrykket vil treffe mange, sier Hegdal.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur