Kultur

– Inger Sitter malte fragmenter av evigheten

– Inger Sitter var i en livslang utvikling som kunstner. Det imponerer meg at bildene fra de siste årene kanskje var de fineste hun gjorde, sier kunstnerkollega Håkon Bleken.

Inger Sitter døde tirsdag, 85 år gammel. Etter lang tids kreftsykdom sovnet hun inn på Tjøme sykehjem, med sine nærmeste rundt seg.

Abstrakt

Inger Sitter har vært en sentral skikkelse i norsk kunstliv siden 50-tallet. Hun hadde et særegent strøk, og var en ledende skikkelse innen abstrakt maleri og grafikk. Hun var også sterkt kunstpolitisk engasjert, og banet vei for kvinnelige kunstnere. I 1981 ble hun den første kvinnelige kunstprofessoren i Norge.

Malerkollega Håkon Bleken tilhører samme generasjon og betrakter henne som en av de mest betydningsfulle kunstnerne det siste halve hundreåret.

LES MER: «Vi har ennå ikke forstått hvor betydningsfullt kunst er»

Signatur

– Hun var en av de fremste i den abstrakte kunstens seierstog i Norge. Hun hadde også et sterkt miljøengasjement gjennom sitt kunstnervirke – og var en slags kunstnerisk miljøaktivist. Inger Sitter brøytet vei for kvinnelige kunstnere, og vil alltid ha en viktig plass i norsk kunsthistorie. Hun hadde et stort spenn i sitt kunstneriske uttrykk, helt fra en tidlig, kubistisk periode og frem til de siste årene. Hun fikk etter hvert et personlig uttrykk, en gjenkjennelig signatur gjennom sitt særpregede strøk, forteller Håkon Bleken.

Kunstnerkollega Marianne Heske var nær venn med Inger Sitter.

– Jeg er veldig glad for det lange vennskapet vi fikk ha, det startet i Paris tidlig på 80-tallet. Inger Sitter var en bauta som kunstner, og et fantastisk menneske. Hun var generøs og seriøs, og en livlig person å være sammen med, sier Marianne Heske.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Kvalitet

– Det finnes mange fragmenter av evighet i bildene hennes, det blir aldri umoderne. Hun fant sitt eget, personlige uttrykk og holdt på det. Hun lot seg ikke påvirke av trender – og hun var helt konsekvent på kvalitet, understreker Heske.

– Hun var utvilsomt viktig i kampen for kvinnelige kunstneres status. Hun reagerte sterkt på betegnelsen "kvinnelig kunstner" – å skille mellom kjønnene innen kunsten var noe både hun og jeg oppfattet som merkelig. Hun skilte ikke mellom liv og kunst – det gikk i ett, sier kunstnerkollegaen.

– Å male er måten jeg puster på, sa Inger Sitter.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur