Kultur

Fredstraktat i barokkdrakt

Om musikken som ble framført under åpningskonserten for Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival fører til politisk enighet og fred, er vel usikkert. Men den bidro i hvert fall til en god opplevelse for alle som hadde benket seg til denne begivenheten i Oslo Domkirke fredag kveld.

ANMELDELSE. Komponisten André Campra, en av barokkens betydelige, hadde nemlig store ambisjoner for verket LÉurope Galante. Hans studier av kjærlighetshistorier fra fire land ble skrevet i forbindelse med undertegnelse av fredstraktaten Freden i Risjwijk 1697.

Dessverre, kan en kanskje si, er musikken like aktuell i dag, og passer godt inn i festivalens tema: Musikk som brobygger. De siste måneders hendelser har vist at det trengs.

Et ungt, velopplagt orkester med fire, flotte solister, førte oss fra land til land og beskrev kjærlighet i Frankrike, Spania, Italia og Tyrkia. Og med kjærlighet følger også gjerne sjalusi og utroskap, latter og glede.

LES OGSÅ: Musikalsk brobygging – mer enn en klisjé

De fire solistene hadde ingen sceniske elementer å spille på i denne konsertante framførelsen av verket som er skrevet som en opera-ballett.

Allikevel greide de å formidle dramaet gjennom sine solopartier. Sopranen Maartje Raaelo med sterk innlevelse. Dramatisk i uttrykket der det var nødvendig. Yndig og avbalansert i andre partier.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Hennes soprankollega Emanuella de Negri hadde steppet inn for en syk Hana Blazikova. Også hun imponerte i sine tolkninger, med stor sans for og innlevelse i dramatikken i musikken. De to sopranene passet stemmemessig også godt sammen.

Kontratenor Reinod Van Mechelen og bassen Lisandro Abadie hadde mindre å bryne seg på. Men særlig Abadie gjorde seg bemerket med sin neddempede Don Carlos.

Og orkesteret? Capriccio Stravagante, besto av unge, entusiastiske barokkmusikere som smilte seg gjennom kvelden. Presise, under kyndig ledelse av orkesterets grunnlegger Skip Sempe, smittet deres musikkglede over på publikum. Ikke minst under de mange dansene som bandt vokalsatsene sammen.

Slik ble verket, som er kuttet kraftig ned fra originalen, en god helhet for festivalens publikum.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur