Fornyer kormusikken og joiken

Det Tromsø-baserte koret Vokal Nord tar oss med på en fascinerende lydreise.

Særegen klang og harmoni innenfor korsangens rammer oppstår når det Tromsø-baserte koret Vokal Nord henter fram komposisjoner som er inspirert av nordnorsk folkemusikk, joik og annen etnisk musikk. Det er en fascinerende lydreise. Sammensmeltingen av korklang slik vi kjenner den fra andre verker, og disse som lar seg prege av en helt annen musikktradisjon, åpner nye rom for oss. Det er forunderlig hvordan det både fornyer kormusikken og joiken.

Myk tromme. Det spenner fra spor som er ganske tradisjonelle, som Blix's Barndomsminne fra Nordland og Blå Kveill, til Søv, som går i retning av jazz. Det er vakkert og følsomt og søkende med akkorder som gaper høyt og smiler bredt.

Stort er spranget over til Biegga Luothe/ Joik til Fjellvinden, der sangerne tar fram kvassere lyder og mer skjelvende effekter som stemmebåndene kan produsere. Det er stilig å høre hvordan den opprinnelige joikestilen bærer gjennom, og likevel forenes med den nokså tradisjonelle klangen av kor. Og bak det hele ligger ei myk tromme, som et hint om samlingen rundt bålet på vidda.

Fornyende stemmer. Deretter kommer varme orgeltoner smygende. Det er Bjørn Andor Drage som improviserer over en folketone fra Kvæfjord til salmen En smuk aftensang. Koret overtar, og synger Petter Dass sin tekst til denne salmen i et relativt tradisjonelt arrangement av Ola Graff. Siden hører vi koret utfolde stemmematerialet sitt på høyst utradisjonelle måter i Ainél. Det er virkelig fornyende, og selv om det ikke er direkte vakkert, er det et høyst fascinerende stykke musikk, med skarpe stemmeklanger og suggererende rytmer. Dette videreutvikles i Sister from the North, en joik arrangert av Frode Fjellheim der koret utfolder seg med kraft, presisjon og inderlighet.

Dansk kjerne. Slik bølger plata fram og tilbyr en usedvanlig variert konsertopplevelse, som likevel henger sammen. Noe av det mest gåtefulle er kanskje at den som får dette nordnorske materialet til å framstå så formfullendt, er en danske! Lone Larsen har siden 2011 vært Vokal Nords kunstneriske leder. Hun er åpenbart en klok person med evne til å skape samhold og spennende, nye uttrykk. Og på denne plata har organist Bjørn Andor Drages personlighet spilt en viktig rolle både som orgelimprovisator og som produsent.

Marianne Lystrup

1

1