Kultur

Den nye Bibelen stryker i design

Bare én av Bibelselskapets nye bibler får godkjent av designekspertene.

Bokdesigner Egil Haraldsen, illustratør Liv Andrea Mosdøl, designer Moa Nordahl og typograf Leif Frimann Anisdahl utgjør ekspertpanelet Vårt Land har samlet for å vurdere biblenes utseende. Men før vi kommer så langt råder altså forvirringen:

– Så dette henger faktisk sammen?

Egil Haraldsen ser spørrende ned på bordet med de tre ulike utgavene; én hovedbibel, èn litterær utgave og èn i skinn. De sterkt sprikende omslagene vitner lite om at dette er én og samme bok. Leif Anisdahl stryker over hovebibelens blå innbinding, som får han til å tenke på vinglass snarere enn opphøyende ord. I mangel av klerikale følelser blar han noen sider.

Leif: – Det løfter meg ingenting. Du skal være veldig lesesugen for å gå på dette.

Panelet peiler inn på stoffet i bibelen som noe kontemplativt: Du rusher ikke inn i evangeliene, du leser med mye tilbakelenthet, i en god stol. Bøker er også noe taktilt, en fysisk gjenstand.

Egil : – Jeg likte at min barndoms bibel også var et oppslagsverk. Den var pedagogisk lagt opp med illustrasjoner av tingene. Her så jeg olivenkvisten i nebbet, det var tegning av myrra, av alt jeg ikke skjønte hva var.

Leif: – Bibelens dramatiske stoff egner seg for illustrasjoner. Her kunne det hjulpet til for å bryte opp teksten, det ville styrket lesningen.

Liv Andrea: Både som illustratør og designer prøver man å referere til innholdet som skal formidles. Løfter dette min sjel opp til Herren? Vi er avhengig av visuelle grep som skal manifestere dette. Den nye bibeloversettelsen har tatt et radikalt grep med teksten, hvorfor er designen da så tradisjonell og triviell?

Det nikkes rundt bordet. Snøhetta designer Moa Nordahl påpeker at biblene drar på et visuelt etterslep som burde vært renset ut for å komme de yngre i møte.

Moa: – Da jeg var i Korea i sommer så jeg noen bibler som var så søte. De var illustrert med ulike små karakterer, med Jesus i tilnærmet manga-stil. Det slo meg hvor annerledes Bibelen så ut. Her synes jeg ikke hovedbibelen fungerer så godt.

Hun blir umiddelbart supplert av Egil Haraldsen som trekker pusten dypt før dommen faller.

Egi: l – Jeg synes det er et forferdelig omslag. Jeg tror ikke noen har tenkt på om dette er en bok for noen som søker noe. Det kommer kun fra avsenderen. Her har de tenkt «hvordan skal vi fremstå?». Men når man blir redd for å lage noe som kan støte noen, gleder man heller ingen.

Én bok skiller seg ifølge juryen ut blant den begredelige mengden. Den beige og brune skinnutgaven får karakteristikker som «innbydende og elegant».

Liv Andrea: – Den får meg til å tenke på elegante skinnsko med gode sømmer. Den er litt dristig på et vis, og sober.

At Bibelselskapet for første gang gir ut en litterær utgave, skrevet som en sammenhengende tekst uten fotnoter, fascinerer designerne. Begeistringen er også stor når de begynner å bla i de tre bøkene, men innbindingen faller ikke i smak.

Samlet vurdering. Vårt Lands ekspertpanel er samstemte i sin dom: Norsk grafisk design kan mye bedre enn hva disse bøkene viser.

Les hele saken i Vårt Lands papirutgave onsdag 26. oktober.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur