Kultur

2,2 millioner var innom salmemaraton på NRK

NRKs salmesatsing hadde en seerandel på 12 prosent – og en gjennomsnittlig seeralder på 62 år.

I helgen har NRKs satsing «Salmeboka minutt for minutt» begeistret mange. I dag ble også seertallene klare.

Til sammen var 2,2 millioner innom TV-sendingen, de fleste på NRK2, i løpet av de 60 timene den varte, viser tall Vårt Land har fått fra NRK.

Hele maratonsendingen er tilgjengelig på NRK Nett-TV.

Doblet NRK2

I gjennomsnitt hadde programmet 87.000 seere til enhvert tid. Dermed plasserer salmesangen seg i nedre sjikt av NRKs sakte-TV-satsinger, foran Laksefiske (23.000), men godt bak satsinger som Bergensbanen (176.000) Hurtigruten (186.000) og Telemarkskanalen (224.000).

Det er imidlertid bare Hurtigruten av NRKs sakte-tv-satsinger som har flere seere innom i løpet av sendingen. Den gang, i 2011, var hele 2,96 millioner nordmenn inne.

LES OGSÅ: Tatoverte salme på høyre arm

Salmesangen hadde en seerandel på 12 prosent på NRK2, det dobbelte av kanalens gjennomsnittlige andel.

Varighet og gjenkjennelse

– Det er vanskelig å ha forventninger til sakte-tv med salmesang, ettersom vi aldri har gjort det før. Men jeg tror nok de som har laget programmet er fornøyd med tallene. Og også denne gangen tror jeg tallene vil vekke oppmerksomhet i utlandet, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, til Vårt Land.

At over to millioner nordmenn var innom programmet i løpet av helgen, forklarer Tolonen med varigheten på sendingen. Dessuten ser han ikke bort fra at folk kan ha slått på tv-en for å se noen de kjenner.

– Vi har ikke tall som kan bekrefte den effekten, men det er en interessant parallell til for eksempel Hurtigruta, så jeg tror det kan være et poeng, sier han.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Salmeboka-seeren var i snitt 62 år. Det er, sammen med laksefiske minutt for minutt, den høyeste snittalderen som er mål i forbindelse med sakte-TV-prosjektene til NRK.

– Gjennomsnittsalderen for en tv-seer over 12 år i Norge er 50 år. Norge er litt spesiel i så måte, forklarer Krostian Tolonen.

LES OGSÅ: Ja, hva skjedde med avkristningen?

«En storm»

De fleste salmene ble sunget fra Vår Frue kirke i Trondheim. Der var 17.000 mennesker innom i løpet av de 60 timene det pågikk.

Mange brukte også sosiale medier, og Ingeborg Volan, sjef for sosiale medier i NRK, kalte det «en storm».

– Salmeboka er det som har vært mer snakket om på internett i dag enn Petter Northug eller engelsk fotball. Slik har skjedd rundt NRK-absurde ting tidligere. I dette tilfellet tror jeg det er en kombinasjon. Mange er glad i å synge i kor, og mange har et forhold til salmer, sa Volan mens sendingen fremdeles pågikk.

LES OGSÅ: Besvimte under salme-sending

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur