Vil bevare digital framdrift
Denne våren har betydd mye for Den norske kirkes digitale satsing. Nå vurderer Kirkerådet hvordan de best kan bruke erfaringer og initiativer fra koronatiden framover.
– Kirkerådet er opptatt av å rose den kreativiteten som har blitt utvist i kirker over hele landet under koronakrisen sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.
Erlend Berge
– Kirkerådet er opptatt av å rose den kreativiteten som har blitt utvist i kirker over hele landet under koronakrisen, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.
Under kirkerådsmøtet torsdag fikk medlemmene en orientering i hvordan koronakrisen fikk fart i Den norske kirkes digitale satsing. Da regjeringen 12. mars innførte de mest inngripende tiltakene siden fredstid, måtte kirker stenge dørene. Dermed ble de nødt til å tenke annerledes om kirkelig fellesskap.
Bare på kirkens nasjonale Facebook-side har de i perioden 1. mars til 1. mai hatt en daglig rekkevidde på mellom 100.000 og 200.000 brukere. Den samme siden har fått 7.556 nye følgere, nesten 100.000 kommentarer, delinger og reaksjoner.