Verden

Forskere: Kristen nasjonalisme gir en ramme for å benekte valgresultatet

USA: Kristen nasjonalisme finnes hos en kjerne som deltok i opprøret, og mer passive tilhengere. Selv om bevegelsen ikke oppfordrer til vold, gir den en religiøs begrunnelse for å forkaste valgresultatet.

Flere som var med på angrepet mot Kongressen 6. januar har sagt at de gjennomførte det som var Guds vilje. Det har fått mange til å snakke om en kristen nasjonalisme i USA.

Professor Paul Miller er i sluttspurten på en bok med arbeidstittel Christian Nationalism in the Age of Trump og forteller til avisen Christianity Today hvordan han definerer kristen nasjonalisme.

Miller synes det enkleste er å beskrive hva som skiller kristen nasjonalisme fra kristen tro. Ifølge Miller er kristen nasjonalisme en politisk ideologi mer enn en religion. Den tar kristne symboler, talemåter og konsepter og vever det inn i en ideologi som løfter opp USA som nasjon som noe helt spesielt og utvalgt. Noen mener at Grunnloven er inspirert av Gud.

Miller viser til Andrew Whitehead og Samuel Perry som i fjor ga ut boken Taking America Back for God, som sier at kristen nasjonalisme er «et kulturelt rammeverk, en samling myter, tradisjoner, symboler, fortellinger og verdisystemer».

– Den idealiserer og arbeider for en sammenslåing av kristendommen med amerikansk samfunnsliv, sier Miller i en podkast hos avisen Christianity Today.

Uavhengige karismatikere

Blant gruppene som regnes som en del av det kristennasjonalistiske landskapet er det sosiologiprofessor Brad Christerson kaller Independent Network Charismatic, INC - uavhengig karismatisk nettverk.

«INC har spilt en unik rolle gjennom å sørge for en åndelig rettferdiggjøring for denne bevegelsen av det å forkaste valgresultatet», skriver Christerson ved Biola University i en artikkel på det det akademiske nettstedet The Conversation.

Sammen med Richard Flory har han skrevet boken The Rise of Network Christianity. How Independent Leaders Are Changing the Religious Landscape.

Christerson beskriver INC som hvite, evangelisk kristne som ikke tilhører noe trossamfunn, men samarbeider med hverandre i løse nettverk:

«INC fremmer en form for kristen nasjonalisme der det målet ikke først og fremst er å bygge menigheter eller få enkeltmennesker til å omvende seg, men å bringe himmelen eller Guds perfekt uttenkte samfunn til jorden ved å plassere “kongedømmet-orienterte mennesker” inn i mektige posisjoner på toppen av alle samfunnssektorer, de såkalte “sju fjell av kultur», som består av regjering, forretningsliv, familie, religion, media, utdanning og kunst/underholdning».

Jeriko-marsjen

De uavhengige karismatikerne har ifølge Christerson spilt en sentral rolle i de såkalte Jeriko-marsj-arrangementene. Flere av dem har hevdet at de er nåtidige profeter. Foran valget i 2016 sa INC-«profeter» at Trump var Guds utvalgte kandidat, og sammenlignet ham med kong Kyros i Det gamle testamentet, som skulle gjenreise Israel. Etter at Trump vant valget i 2016, fikk disse «profetene» et oppsving.

Magasinet The Atlantic skriver at Jeriko-marsjene har vært flere organiserte marsjer rundt kongressbygningen og Høyesterett, der deltakerne har bedt om at Gud måtte seire over «de mørke og korrupte kreftene» som de mener har stjålet valget fra Guds utvalgte president. Navnet Jeriko spiller på fortellingen i Det gamle testamentet om slaget om byen Jeriko, der murene falt etter at Israelsfolket i flere dager hadde gått rundt murene og blåst i trompeter.

Sauer og ulver

Miller sier til Christianity Today at den kristne nasjonalismen spenner fra en kjerne som deltok i protesten 6. januar, til mer perifere tilhengere som godtar tankegodset. Whitehead og Perry anslår i boken Taking America Back for God at 78 prosent av dem som regner seg som evangelikale kristne, tilhører den kristne nasjonalismen et sted på skalaen fra aktive til mer perifere.

Miller beskriver kjernen som ideologene som er sterkt engasjert i tankegodset, som ber og arbeider for å fremme det, som skriver til kongressmedlemmer og deltar i demonstrasjoner og opprør. I samtalen med Christianity Today sier Miller at han tror det er best å ha én strategi i møte med kjernen og en annen i møte med de mer perifere tilhengerne. De mer perifere kaller Miller sauer som trenger råd og hjelp til å tenke mer klart om den ideologien de har blitt fôret med, mens den mer harde kjernen er ulver som det er best å ta avstand fra.

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Verden