Varsler omstilling for giverbasert virksomhet
Nordmenns giverglede øker mer enn den økonomiske veksten, men organisasjonslojaliteten er på retur. De trofaste giverne forsvinner, og kampen om de nye blir stadig tøffere.
– Tendensene viser at yngre givere gjerne gir til enkeltprosjekter eller kampanjer og velger seg hjertesaker over en viss periode, men binder seg nødvendigvis ikke til en organisasjon slik foreldregenerasjonen gjerne har gjort, sier generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, Siri Nodland.
Gjennomsnittsalderen på faste givere i kristelige organisasjoner kan være ganske høy, ofte er den over vanlig pensjonsalder. Generalsekretær Nodland tror ikke det er grunn til å frykte for fremtidens giverinntekter, men mener organisasjonene må tenke nytt.
– Vi har absolutt ingen indikasjoner som tyder på at folk vil slutte å gi penger til sine hjertesaker, men jeg tror det vil være en utvikling på hvordan de gir og at det vil bli mer fokus på enkeltkampanjer. Jeg tror derfor måten vi kommuniserer på blir viktigere i årene som kommer, og det gjelder også kristelige organisasjoner, sier Nodland.