Usikker miljøeffekt av gjenbruksnett
Til tross for at dagligvarekjedene har solgt eller delt ut over én million gjenbruksnett, kan de ikke vise noen entydig nedgang i salget av plastposer.
Pernille Fried er blant kundene hos Kiwi på Byporten i Oslo som kjøper plastpose. – I dag kunne jeg egentlig klart meg uten pose, forteller hun. Hun har ikke skaffet seg et gjenbruksnett, men forteller at hun ofte legger varene i veska hvis hun ikke har handlet så mye.
Anne Marte Sørås
De største dagligvarekjedene har solgt eller delt ut over en million gjenbruksnett de siste årene, men likevel selger Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen omtrent like mange plastposer som før. Til sammen kontrollerer de over 80 prosent av dagligvaremarkedet. Norgesgruppen, som omfatter blant annet Kiwi, Meny, Spar og Joker, solgte like mange plastposer i 2009 som i 2008. Også Coop har hatt en utflating av plastposesalget siden 2008.
LES OGSÅ: Vi kjøper færre plastposer
Økt salg av varer. Men kjedene understreker at salget av dagligvarer har økt i samme periode, slik at det stabile salget av plastposer i praksis kan regnes som en nedgang.