TV-reklame gir sultne barn
Overvektige eller fete barn spiser mer enn dobbelt så mye etter å ha sett matreklame på TV.
TV-reklame for mat gjør at barn spiser mer, viser britisk forskning.
Erlend Friestad / Scanpix
Det er psykologer ved universitetet i Liverpool som står bak forskningen.
- Vår forskning bekrefter at matreklame på tv har en kraftig effekt på barns spisevaner. Særlig interessant i studien vår er nettopp at det antydes en sterk sammenheng mellom barnets vekt, og tilbøyeligheten til å overspise når det eksponeres for matreklame på skjermen, skriver psykolog Jason Halford, leder for universitetets Kissileff Human Ingestive Behaviour Laboratory i en pressemelding, ifølge nettstedet forskning.no .
Forskerne studerte atferden til 60 barn etter å ha vist dem reklame for leker og matprodukter. Barna spiste betydelig mer etter å ha sett reklame for mat. Og det var de overvektige som ble «sultnest». For de mest overvektige økte matinntaket med 134 prosent, for de overvektige 101 prosent, mens de normale spiste 84 prosent mer.
Bestill abonnement her
KJØP