Tradisjonen tro

Søster Else-Britt Nilsen synes kvinners rolle bør styrkes i Den katolske kirke. – Men skal du som kvinne bli prest, får du finne et annet kirkesamfunn, er nonnens klare tale.

Kvinnespørsmålet har alltid engasjert meg, ikke minst siden jeg er i en kirke som ikke ordinerer kvinner. La meg si det slik: Da vi på 70-tallet diskuterte kvinnelige prester i Den katolske kirke satt jeg pris på mange av diskusjonene. Men jeg bøyer meg for de teologiske argumenter og tradisjonen, sier Søster Else-Britt Nilsen, generalpriorinne på Katarinahjemmet i Oslo.
– Noen mener at den uroen man har nå når det gjelder seksuelle overtramp kunne vært unngått om man hadde hatt sterkere kvinnelige innslag i strukturen. Da hadde det kanskje gått bedre, sier søster Else-Britt Nilsen, generalpriorinne på Katarinahjemmet i Oslo.
Kvinnespørsmålet har alltid engasjert meg, ikke minst siden jeg er i en kirke som ikke ordinerer kvinner. La meg si det slik: Da vi på 70-tallet diskuterte kvinnelige prester i Den katolske kirke satt jeg pris på mange av diskusjonene. Men jeg bøyer meg for de teologiske argumenter og tradisjonen, sier Søster Else-Britt Nilsen, generalpriorinne på Katarinahjemmet i Oslo.
– Noen mener at den uroen man har nå når det gjelder seksuelle overtramp kunne vært unngått om man hadde hatt sterkere kvinnelige innslag i strukturen. Da hadde det kanskje gått bedre, sier søster Else-Britt Nilsen, generalpriorinne på Katarinahjemmet i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

– Kvinnespørsmålet har alltid engasjert meg, ikke minst siden jeg er i en kirke som ikke ordinerer kvinner. La meg si det slik: Da vi på 70-tallet diskuterte kvinnelige prester i Den katolske kirke satt jeg pris på mange av diskusjonene. Men jeg bøyer meg for de teologiske argumenter og tradisjonen, sier Søster Else-Britt Nilsen, generalpriorinne på Katarinahjemmet i Oslo.

LES OM INTERVJUSERIEN: En annerledes kvinnekamp

Det er ikke den eneste tittelen nonnen kan smykke seg med. Hun er også magister i sosiologi og doktor i teologi. Den første magisteravhandlingen hun skrev i 1971 handlet om arbeidsfordeling i familien og kvinners forhold til arbeid både ute og hjemme.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP