Staten bruker en milliard på PR
Offentlig sektor skal styrkes med 200 flere kommunikasjonsrådgivere.
Statsminister Jens Stoltenberg forlater Stortinget etter partilederdebatten under årets kommunevalg. Å håndtere media blir en stadig viktigere oppgave for politikerne. – Det å synes i mediene og svare på ting i mediene er blitt like viktig som å få ting gjort, sier Sigurd Allern, professor ved Universitetet i Oslo.
I år blir offentlig sektor styrket med 200 kommunikasjonsrådgivere. Samtidig er staten blitt PR-byråenes viktigste kunde, skriver Finansavisen.
Morten Woldsdal, styreleder i Norske informasjonsrådgivere (NIR), mener at veksten i bruken av kommunikasjonstjenester skyldes at det offentlige har fått øynene opp for merverdien i å bruke ekstern hjelp.
– Det er et forholdsvis nytt fenomen at det offentlige kjøper tjenester av vår bransje i så stort omfang, sier Woldsdal til avisen. Han mener kjøpene er god bruk av skattebetalernes penger.
Bestill abonnement her
KJØP