Slik forsøker kirken å snu dåps-trenden
Fallet i dåpstallene er satt på agendaen som folkekirkens store utfordring. Den møtes med drop-in-dåp, trikkeplakater, festival og kinoreklame.
Tre barn, én ungdom og én voksen ble døpt i Iladalen kirke i Oslo under «Den store dåpsfesten» i vinter.
Sveinung Bråthen/Kirkerådet
67 menigheter i Stavanger bispedømme sluttet seg til «Aksjon dåp», som ble satt i gang av kirkevergen i Sandnes høsten 2014. Menighetene ble oppfordret til å bruke ny teknologi og sosiale medier i kontakt med familiene, både i forkant av dåpen og til å minne om dåpsdagen året etter.
Det tiltaket som fikk mest oppmerksomhet, var imidlertid kinoreklamen med en rappende baby på vei til kirken.
«Den norske kirkes nye dåpsreklame er omtrent like hipp som godt voksne ungdomsledere som går med capsen bak-fram og insisterer på at Jesus er dødskul», skrev Vårt Lands anmelder.
Bestill abonnement her
KJØP