– RLE-faget er på vikende front
RLE-faget er blitt en av de største taperne i lærerutdanningen.
Stadig færre lærere har studiepoeng i religion slik som Suganthy Kulathilagan på Hallagerbakken skole i Oslo. RLE-faget marginaliseres etter omleggingen av lærerutdanningen, konkluderer forskerne.
Heidi Marie Lindekleiv/arkiv
Dette kommer frem i et ferskt forskningsarbeid av Kåre Fuglseth og Åge Schanke. På bakgrunn av offentlig statistikk og nettbasert rapportering fra alle fagmiljø i RLE over tre år, har de to har undersøkt RLE-fagets stilling ved lærestedene som tilbyr grunnskolelærerutdanning. Konklusjonen er at RLE-faget er blitt den største «taperen» og ett av de mindre fagene i grunnskolelærerutdanningen, etter at denne ble reformert i 2010 gjennom det som kalles GLU-reformen.
For første gang i norsk skolehistorie ble da religion og livssyn som fag i en eller annen form ikke lenger obligatorisk for fremtidige lærere.
LES OGSÅ: Lærere får tro på timeplanen
Bestill abonnement her
KJØP