Religionstimene virker mot sin hensikt
Medieoppslag om islam utgjør en stor del av religionsundervisningen. – Konsekvensen er at elevene ser på religion som noe kontroversielt, advarer forsker bak stor studie.
Religionslærere bruker ofte medieoppslag i undervisningen om islam. Nå viser en ny studie a for mye bruk av mediene er med på å forsterke elevens følelse av at religion er noe kontroversielt. Bildet er et illustrasjonsfoto.
Berit Roald/NTB scanpix
– Mediene spiller en ekstremt stor rolle i religionsundervisningen i videregående skole. Særlig blir den daglige mediedekningen av islam til stadighet tematisert i skolen. Dermed får kontroversielle temaer som terrorisme, radikal islamisme, og islams plass i Norge en svært stor rolle i undervisningen om islam.
Det forklarer stipendiat Audun Toft ved Menighetsfakultetet. Sammen med kollega Liv Ingeborg Lied har han observert undervisningen i faget Religion og etikk i åtte klasser ved en stor videregående skole på Østlandet i løpet av ett år. Her har forskerne sett at massemediene får svært stor plass i undervisningen.
– Konsekvensen er at elevene går ut av skolen med en forsterket følelse av at religion er noe kontroversielt, sier Toft.
Bestill abonnement her
KJØP