Politisk flertall positive til lyntog i Norge

Bare Frp er klart i mot.

Flytogmodellen løftes frem som en mulig finansieringsmodell for høyhastighetstog i Norge. Da flytogtraseen ble bygget ut tok staten investeringskostnadene.
Publisert Sist oppdatert

Regjeringen skal bruke over ett år framover på å vurdere Høyhastighetsutredningen og kommer først med sine forslag i Nasjonal transportplan neste år. Det har tatt to år å utrede mulighetene for, og lønnsomheten i, utbygging og drift av lyntog i Norge.

Utredningen konkluderer med at investeringene kan komme opp i 1.000 milliarder kroner, men det er fortsatt langt fram til eventuelle vedtak om utbygging av høyhastighets jernbane i større eller mindre grad her i landet. Utredningen gir ingen entydige svare for eller imot, men fastslår at utbygging er mulig på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm og Bergen-Haugesund-Stavanger.

– Vi ser at mange sider av dette må drøftes nøyere, og jeg ser fram til debatten om hvilken jernbane og hvilken høyhastighetsbane vi skal ha, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS