Politikk

Melby: – Sp saboterer for norsk næringliv

KLIMAPLANEN: I klimaplanen foreslår regjeringen å tredoble CO2-avgiften. Selv om næringslivet er positive, har Senterpartiet varslet at de vil gå imot tiltaket.

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) mener at Senterpartiet (Sp) saboterer for norsk næringsliv når de vil stanse regjeringens klimaplan og tredoblingen av CO₂-avgiften.

– Jeg frykter Senterpartiets holdning vil ramme næringslivet hardt. Hvis vi ikke skal tørre å satse på klima nå og sørge for at våre bedrifters produkter er med på den grønne omstillingen, vil norske selskaper bli utkonkurrert, sier Melby til Vårt Land.

Bakgrunnen for utspillet er at miljøpolitisk talsperson i Senterpartiet, Ole André Myhrvold, har uttalt at han mener avgiftsøkningen vil skape utfordringer for flyindustrien, og dermed for hvordan landet bindes sammen. Senterpartiet fremmer et forslag om en differensiert avgiftsøkning isteden.

I Vårt Land forrige uke gikk over 50 næringslivsledere ut og støttet CO2-avgiften, fordi de mener den vil bidra til helt nødvendig omstilling.

---

Debatten om avgiftsøkningen

  • I ny klimaplan foreslår regjeringen som et av de kraftigste tiltakene å øke CO₂-avgiften til 2000 kroner per tonn innen 2030. Det anslås at tiltaket vil føre til utslippskutt på 7,5 millioner tonn akkumulert i perioden 2021–2030.
  • Fremskrittspartiet og Senterpartiet har varslet at de er imot avgiftsøkningen.
  • Skift – Næringslivets klimaledere startet et opprop for økt CO₂-avgift, og per 7. februar er det 54 næringslivsledere som har signert.

---

– Alle bransjer må bidra

Melby hevder at økte avgifter for flyindustrien ikke vil påvirke bransjen noe særlig.

– Avgiften på flyvninger er såpass liten at det er lite som tyder på at det er den som vil avgjøre hvordan det går med flytrafikken. Dessuten er vi også opptatt av å sikre en sosial profil, og ikke bare legge til rette for de med dårlig råd, sier hun og presiserer:

– Poenget er at vi må en avgift som er lik for alle, slik at alle er med på løftet mot et grønt skifte.

I tillegg presiserer Melby at en avgift som er lik for alle vil være med forutsigbart for næringslivet.

– Mitt inntrykk er at det som er viktig for næringslivet er forutsigbarhet. Betaler alle sektorer likt, er alle med på å gjøre sin del i omstillingsfasen. Jeg tror store differanser legger opp til større omstilling i enkelte bransjer mer enn andre, sier hun.

Per 7. februar er det 54 næringslivsledere som har signert et opprop for økt CO₂-avgift. Det synes Melby talende for avgiftsøkningen.

– Må se på det totale avgiftsnivået

Ole André Myhrvold (Sp) mener Melby misforstår.

– Nå må Guri Melby lære seg å høre etter. Vi er ikke imot en avgiftsøkning, men vi ønsker heller ikke en flat økning. Vi vil å se nøye på problemstillingene i bransjene, og differensiere de økonomiske kostnadene deretter, sier han.

Myhrvold peker på at blant annet i flyindustrien betaler man flere avgifter, og at det totale avgiftsnivået dermed blir høyt dersom man legger til flere kostnader. Flyseteavgiften er blant én av avgiftene flyselskapene betaler til staten i dag.

– Venstre må se på hva man ønsker å se av klimatiltak. Vi har blant annet foreslått et nasjonalt grønt fond til utvikling av teknologi som kan foredle det grønne karbonet vi har i landet. Dette gikk Venstre imot, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Amalie Vadla

Amalie Vadla

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Politikk