Nyåndelighet inntar kirken
Reinkarnasjon, karma og healing har funnet fotfeste i kirken. 1 av 4 nyåndelige definerer seg som kristne, og mer enn halvparten er medlemmer av Den norske kirke.
– Vi må starte med hva vi har til felles som mennesker, ikke med å kritisere, sier Janne Dale Hauger, som har gått på «engleskole» i forsøket på å finne ut hvilke nyåndelige fenomener hun kan forene med kristentroen. Her sammen med Asbjørn Stavenes, prest i organisasjonen Areopagos.
Lars O. Flydal
– De nyåndelige med kirkelig bakgrunn beveger seg med ett ben i hver leir. Det er like mye nyåndelighet blant kirkemedlemmer som de som ikke er medlemmer. Nyåndelighet er absolutt blitt en del av Den norske kirke blant de som går i kirken en gang iblant, sier Pål Ketil Botvar, forsker ved KIFO.
I kirken. Lærer ved Bibelskolen i Grimstad, Marit Elisabeth Berling, har skrevet en masteravhandling ved Det teologiske menighetsfakultet om nyåndelige trender. I en artikkel i tidsskriftet Ung Teologi refererer hun til en undersøkelse stiftelsen Kirkeforskning (KIFO) har gjort blant nyåndelige:
* 23 prosent definerer seg som kristne.
Bestill abonnement her
KJØP