Ny KRLE-plan nevner seksualitet, men ikke kristendom eller islam

Forslag til nye læreplaner i religionsfagene i skolen møter kraftig kritikk fra IKO og Muslimsk Dialognettverk. Planene nevner seksualitet, men ikke islam eller kristendom.

Marianne Uri Øverland i IKO mener religionsfaget ikke bare skal gi redskap til forståelse. – Det skal gi forståelse, sier hun.
Publisert Sist oppdatert

14. november gikk fristen ut for å komme med høringssvar til den nye læreplanen i grunnskolefaget KRLE (kristendom, religion, livssyn og etikk) og videregående-faget Religion og etikk, som skal settes i verk høsten 2020.

Muslimsk Dialognettverk (MDN) er blant dem som er kritiske til forslaget for begge læreplanene. I sitt høringssvar påpeker MDN at ingen av de sentrale elementene i islam er konkretisert i kompetansemålene. For mens «seksualundervisning» nevnt som et eget punkt under «dybdelæring» i læreplanen, er islams fem søyler og de syv trosartiklene utelatt.

– I enkelte klasserom tar islam for mye plass, og som regel ender den ene muslimen i klassen opp med å forsvare alt. Slik bør det ikke være i fremtiden. Hele målet er å utruste alle elever med verktøy der de kan ha toleranse, kunne drive med dialog og tåle litt kritikk, sier leder i MDN, Senaid Kobilica.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP