Nostalgisk aksjon i ny tid
Medieviter tror TV-aksjonen betyr mindre for folk enn tidligere, men at den likevel vil overleve. – Den skaper en slags nasjonal tilhørighet på en enkel måte, sier forsker.
Statsminister Erna Solberg (H) besøker Refstad skole i forbindelse med årets TV-aksjon som skal sørge for at barn og unge rammet av krig og konflikt får utdanning. – Lokale begivenheter er avgjørende for at TV-aksjonen skal overleve, mener medieviter Gunn Enli.
Terje Pedersen/NTB Scanpix
– Betydningen av TV-aksjonen har nok blitt mindre, og det er ikke en nasjonal begivenhet i samme grad som det har vært tidligere, sier Gunn Enli, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.
I helgen gikk TV-aksjonen av stabelen for 43. gang i NRKs regi. Den tradisjonsrike innsamlingsaksjonen engasjerer over 100.000 bøssebærere i hele landet, men hvordan skal den overleve i en tid der stadig færre ser på lineært fjernsyn?
Lokalt engasjement
Bestill abonnement her
KJØP