Lektorlaget ber Brenna veilede om kunstig intelligens
BARN: Skolene må få klarere signaler om hvordan de skal forholde seg til chatroboten ChatGPT, mener Norsk Lektorlag.
Leder i Norsk Lektorlag, Helle Christin Nyhuus, mener kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) må komme med tydeligere føringer for hvordan skolene skal forholde seg til kunstig intelligens.
Terje Pedersen/NTB
Utviklingen av teknologien går i et rasende tempo – og raskere enn det skolene og myndighetene klarer å legge gode rammer for, mener Lektorlaget. I et brev til kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) ber de om at det må komme klare føringer for hvordan lærerne skal forholde seg. Og det haster.
– Det er uklart hva som bør være gjeldende praksis, og det utvikler seg svært ulike holdninger til hvordan vi skal møte dette, skriver leder Helle Christin Nyhuus i brevet.
Denne uken omtalte flere medier hvordan eleven Andrea Holm Tanderø ved Elvebakken videregående skole hadde testet ut bruk av ChatGPT i skolearbeidet. Etter at hun besøkte skolen, ble Brenna utfordret på hvordan hun vil angripe temaet.