Lektorlaget ber Brenna veilede om kunstig intelligens

BARN: Skolene må få klarere signaler om hvordan de skal forholde seg til chatroboten ChatGPT, mener Norsk Lektorlag.

Leder i Norsk Lektorlag, Helle Christin Nyhuus, mener kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) må komme med tydeligere føringer for hvordan skolene skal forholde seg til kunstig intelligens. Foto: Terje Pedersen / NTB
Leder i Norsk Lektorlag, Helle Christin Nyhuus, mener kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) må komme med tydeligere føringer for hvordan skolene skal forholde seg til kunstig intelligens.
Publisert Sist oppdatert

Utviklingen av teknologien går i et rasende tempo – og raskere enn det skolene og myndighetene klarer å legge gode rammer for, mener Lektorlaget. I et brev til kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) ber de om at det må komme klare føringer for hvordan lærerne skal forholde seg. Og det haster.

– Det er uklart hva som bør være gjeldende praksis, og det utvikler seg svært ulike holdninger til hvordan vi skal møte dette, skriver leder Helle Christin Nyhuus i brevet.

Denne uken omtalte flere medier hvordan eleven Andrea Holm Tanderø ved Elvebakken videregående skole hadde testet ut bruk av ChatGPT i skolearbeidet. Etter at hun besøkte skolen, ble Brenna utfordret på hvordan hun vil angripe temaet.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS