Kristen colakritikk
Kristne i Russland mener Coca-Cola begår blasfemi ved å plassere colaflasker i bilder av kirketårn. Brusprodusenten hevder de slår et slag for bevaring av kulturminner.
440 kristne i en russisk by protesterer mot Coca-Colas bruk av kirker i brusannonser.
Scanpix
Coca-Colas reklameplakater i den byen Nizhny Novgorod framstiller den ortodokse kirke på en blasfemisk måte, heter det i et brev som er sendt til påtalemyndigheten, guvernøren og erkebiskopen, skriver det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti.
– Coca-Cola bruker ortodokse symboler på en blasfemisk måte ved å plasser motiver av colaflasker i bildene, skriver de 440 medlemmene av gruppa som nå krever at plakatene blir fjernet.
– Satanisme. – Noen av bildene er med vilje snudd på hodet, påpekes det dessuten i brevet. Opp-ned-korset brukes ofte som et symbol på satanisme.
Bestill abonnement her
KJØP