Krigsherren
Muhammed
Vebjørn Selbekk mener terror har med religionen islam å gjøre. I så fall kan kristendommen ha et forklaringsproblem.
Ortodoks prest velsigner russiske soldater i Minsk, hovedstaden i diktaturet Hviterussland. – Dersom deler av den kristne Bibelen løsrives fra bestemte tolkningstradisjoner, og senere tilegnede prinsipper om frihet og menneskeverd, kan resultatet bli uhyggelig, skriver Alf Gjøsund.
Sergei Grits/AP/NTB Scanpix
– Islam er i en særstilling blant verdensreligionene, ved at den har en krigens mann som religionsstifter, sa Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk i Dagsnytt atten denne uken. Han sammenlignet dette med at Jesus «lærte oss å snu det andre kinnet til».
Men dette bildet av Jesus er ikke entydig i Det nye testamentet. Han var for eksempel ganske voldsom da han gikk løs på pengevekslere og handelsfolk på tempelplassen med en
svepe av tau, veltet bordene deres
og strødde myntene utover.
Og selv om han forkynte et radikalt ikkevoldelig budskap, tok han aldri avstand fra den krigens og voldens Gud vi møter i Det gamle testamentet.