Krever klimastempel på maten
Kundene må få vite CO2-utslippet maten de kjøper har forårsaket, mener Teknologirådet.
Nå kan britiske forbrukere se på pakken hvor mange kilo CO2 som har blitt sluppet ut under produksjonen av dagligvarene. Den norske regjeringen har ikke planer om det samme med det første.
Kallestad, Gorm
En pose potetgull: 75 gram CO2, en kilo svinekjøtt: 6,4 kilo CO2, en pakke gulrøtter: 35 gram CO2. Nå kan britiske forbrukere plukke varer i dagligvarebutikken, og se på pakken hvor mange kilo CO2 som har blitt sluppet ut under produksjonen. Så langt er 75 produkter merket. Ordningen er frivillig, men myndighetene håper at selskapene anser det som et konkurransefortrinn å få varene sine merket. I en rapport som ble lagt fram i sommer krever Teknologirådet at også den norske regjeringen innfører en slik merkeordning.
God idé. Men har norske forbrukere lyst til å vite hvor mye CO2 som ble sluppet ut fra noen tok en potet opp av jorden til skivene ble fritert og puttet i poser? I Oslo krysser Anette Høven av stangselleri på handlelisten før julebordet hun skal holde hjemme. Pris og kvalitet er viktigst for henne når hun handler. I det siste har hun blitt mer opptatt av å kjøpe økologisk mat også, særlig fordi den har begynt å bli billigere. Hvor store klimagassutslipp produksjonen av matvarene har ført til tenker hun aldri på. Men hun synes det er en god idé å innføre et merke som gir informasjon om antall kilo CO2.
Alt vi kan få vite hjelper oss til å bli bedre forbrukere. Jeg har to små barn som begge er opptatt av miljø og kildesortering, så et slikt merke ville være nyttig for oss, tror Høven.