Klima

EUs dramatiske kutt i olje- og gassimport kan ramme Norge hardt

OLJE: Om EU når klimamålet sitt for 2050, vil oljeimporten falle med nesten 80 prosent. – Det får kjempestor betydning for Norge, mener analytiker.

EUs mål om å nå netto nullutslipp innen 2050 kan få «betydelige geopolitiske konsekvenser», ifølge European University Institute.

EUs oljeimport kan falle med 79 prosent innen 2050, sammenlignet med 2015, om unionens klimamål blir oppfylt. Gassimporten kan falle med 67 prosent i samme periode. Det skriver nyhetsbyrået Reuters onsdag.

Det vil i så fall føre til dramatisk fall i olje- og gassinntekter for land som eksporterer til EU, inkludert Russland, Algerie, Libya og Norge, men også føre oljeprisen globalt nedover.

Ber EU hjelpe fossil-nasjoner

Forskere fra European University Institute frykter importfallet i EU kan bidra til å destabilisere enkelte land både økonomisk og politisk.

– EU må få øynene opp for konsekvensene deres valg kan få i andre land, sier de i en uttalelse.

De anbefaler EU å sette av midler til oljeproduserende naboland for å hjelpe dem med å omstille olje- og gassavhengige økonomier.

Rammer Norge

75 prosent av norsk olje eksporteres i dag til EU eller Storbritannia. Norge er verdens tredje største gasseksporter, og eksporterer hovedsakelig til Europa, som får omtrent en femtedel av gassbehovet sitt dekket av norsk gass.

– Om EU når klimamålene sine, vil det ha kjempestor betydning for Norge, sier sjefanalytiker for bærekraftig finans i Nordea, Thina Saltvedt.

– Jeg vet at mange vil si at Norge bare kan selge olje og gass til andre land, men de fleste andre land i verden har også planer om å redusere sitt forbruk. Først av olje, men på lenger sikt også av gass. I Asia vil nok gass-etterspørselen øke noe, men Norge er ikke rustet til å nå det markedet per i dag, fortsetter hun.

Om EU når klimamålene sine, vil det ha kjempestor betydning for Norge

—  Thina Saltvedt

– Tøft for dem som fortsetter

Også økonomiske stormakter som Kina, Japan og Sør-Korea har satt seg ambisiøse klimamål, og USAs nye president Joe Biden har varslet en ny kurs for amerikansk klimapolitikk. Det bidrar til å øke den økonomiske risikoen i olje- og gassektoren ytterligere.

– Det er et stort spørsmål hvor mange flere nye oljeprosjekter vi trenger på norsk sokkel. Norge har akkurat startet opp produksjon på Johan Sverdrup, som skal produsere mye olje i 40-50 år. Samtidig skal verdens oljeforbruk drastisk ned de neste 20-30 årene. Det er kort tid når vi snakker om energiprosjekter, sier Saltvedt.

Oslo 20191126. 
Equinor arrangerer høstkonferanse i samarbeid med Det internasjonale energibyrået (IEA) og Olje- og energidepartementet. Thina Saltvedt er sjefanalytiker i Sustainable Finance i Nordea.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Hun viser til at det på norsk sokkel gjerne tar ti år før oljen man finner er i produksjon.

– Det blir tøft for dem som velger å fortsette. Det er en stor fare for overinvesteringer. Selskapene som skal klare det, må kutte betydelige kostnader, mener hun.

Elbil-trusselen

Analytikeren tror ikke oljebransjen på langt nær har tatt innover seg den økonomiske risikoen som ligger i en fortsatt satsing på olje og gass i tiårene som kommer.

– Selskapene baserer seg hele tiden på dagens utsikter til hvor mye olje verden trenger. Men vi undervurderer hvor raskt teknologiendringer kan slå inn, og hvor stor effekt de kan ha.

Saltvedt trekker fram elbilen som eksempel, som nå for alvor er i ferd med å slå gjennom på det globale markedet. I Europa var markedet for ladbare hybridbiler og elbiler dobbelt så stort i 2020 enn i 2021.

Nærmere 1,25 millioner elbiler ble solgt på kontinentet, og utgjorde rundt 10 prosent av det totale bilsalget. Salgsveksten er ventet å fortsette i år.

I USA vil den amerikanske bilprodusenten General Motors lansere 30 nye elbiler innen 2025.

– Så langt har ikke elbilen være konkurransedyktig på kostnader og pris, men nå når selskapene kan skalere opp produksjonen uten subsidier, vil de store aktørene kappes for å vinne markedsandeler for elbiler. Presidenten i USA ser muligheten til å bygge arbeidsplasser, og gjøre USA til en ledende elbil-produsent. Transport utgjør hoveddelen av oljeforbruket i verden. Hvis elbilen nå lykkes globalt, vil også det få en kjempebetydning for oljeetterspørselen, avslutter Saltvedt.

Les mer om mer disse temaene:

Elisabeth Bergskaug

Elisabeth Bergskaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima