Klima

Saksøkes for å utvide flyplass

I Storbritannia er politikere i ferd med å trekkes for retten for sitt ja til ny rullebane. – Flyplassutvidelse er like ille som å bygge kullkraftverk, sier transportrådgiver.

I Norge kan den mulige utbyggingen av Gardermoen skape ny klimahodepine for regjeringen Solberg denne våren. Avinor har bedt Stortinget om å få sette i gang med bygging av en tredje rullebane når behovet oppstår – mens Venstre har varslet tøff kamp dersom regjeringen gir grønt lys til Avinor.

I andre land i Europa har lignende saker vært kranglesak i flere år allerede:

• I Tysklands hovedstad Berlin har de diskutert en mulig tredje rullebane i over ti år. Nå har den nytilsatte byregjeringen slått fast at «Koalisjonen avviser en tredje start- og landebane».

• I Storbritannia er Greenpeace sammen med en rekke andre aktører i ferd med å gå til sak for å stoppe utvidelsen av en tredje rullebane på hovedflyplassen Heathrow utenfor London.

I sistnevnte land har frontene vært harde siden 2007, med blokkader og store protester.

LES OGSÅ: Vårt Land mener: – Det er altfor billig å fly

Theresa Mays «brutte løfte»

– Det er den vanlige konflikten med at økonomiske interesser blir satt opp mot hensynet til miljøet og klima, sier Andrew Murphy, transportrådgiver i den europeiske organisasjonen Transport & Environment i Brussel.

Han har fulgt situasjonen i Storbritannia tett og forteller om steile fronter. For noen måneder siden trakk et medlem av det britiske parlamentet seg i protest mot at den britiske regjeringen har gitt tommel opp for utbyggingen. Nå vurderes saken juridisk – blant annet gjennom det som vurderes som «19 brutte løfter» fra tidligere statsminister David Cameron og nåværende statsminister Theresa May.

De skal ha lovet at rullebanen aldri skulle bli bygget – og dermed ha gitt britiske borgere som har kjøpt hus og innrullert barn på skolen i nærheten falske forhåpninger om fremtiden.

LES OGSÅ: Fly kan bli Ernas nye klima-pine

Distriktsperspektiv. Argumentene for ny rullebane går på at flytrafikken øker, at kapasiteten allerede er sprengt på Heathrow og at det vil være bra for økonomien å utvide flyplassen.

Motstanderne har mest av alt vektlagt hensynet til luftkvalitet og støy for dem som bor rundt flyplassen. De sier at en flyplassutvidelse vil forsterke klimaendringene, og de frykter at et ja til tredje rullebane her vil skape presedens for at andre skal gjøre det samme i andre byer. En fjerdedel av reisene som tas fra Heathrow er i dag til reisemål som er mindre enn 500 kilometer unna. Motstanderne påpeker at tog ville vært et godt og tilgjengelig alternativ for disse. Noen argumenterer også med at utbygging av flyplasskapasitet bør legges til andre flyplasser, for å sikre flere arbeidsplasser og bedre økonomien i distriktene.

LES OGSÅ: KrF: Skremt av Høyres fly-syn

Dropp mer fly. I Berlin i Tyskland har diskusjonen også bølget frem og tilbake de siste ti årene, i en by der det har vært mye bråk om flyplassbygging generelt.

Nå har den nye byregjeringen slått fast at de avviser forslaget om å bygge en tredje rullebane her. Den nytilsatte koalisjonen bestående av det grønne partiet, sosialdemokratene og venstrepartiet vekter hensynet til klimaet sterkt. Her blir det imidlertid de regionale myndighetene som får siste ord.

– Det går en stor debatt om flytrafikk i Tyskland nå. Og det vil bli et paradigmeskifte hvis de sier nei til ny rullebane her, sier Werner Reh i organisasjonen Clean Energy Wire, på telefon fra Tyskland.

Både Reh i Tyskland og Murphy i Brüssel er sikre på hvilke råd de har for Norge: Dropp utbyggingen.

– Det skjer en del interessante ting i Norge, som at dere trekker oljefondet ut av kull. Men du kan ikke late som at du har et grønt fotspor og samtidig bygge ut flyplasser. Det er selvmotsigende, for investerer du i en flyplass er det like ille som å opprette et kullkraftverk, sier Murphy.

LES OGSÅ: Vi som flyr inn i solnedgangen

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima