Klima

Høyre: Avinor bestemmer

Nikolai Astrup mener det først og fremst er flyplass-eieren Avinor, ikke Stortinget, som skal bestemme om Norge skal legge til rette for mer flytrafikk.

Hverken Høyre eller Frp har landet endelig i saken om ny rullebane på Gardermoen. Men de transportpolitiske talspersonene i begge regjeringspartiene ser for seg at utviklingen uansett går den veien.

– Det nytter ikke å stikke hodet i sanden og tenke at fly vil forsvinne. Vi må være konkurransedyktige i Norge på flytransport. Ikke bare som et destinasjonsland, sier transportpolitisk talsperson i Frp, Åse Michaelsen.

Hun mener vi må legge tilrette for transittstopp på langreiser i stedet for å overlate trafikken – og dermed også inntekter – til danskenes flyplass i København.

– I den sammenhengen er en tredje rullevane viktig, mener Frp-politikeren.

LES OGSÅ: Bilkjøring spiser opp teknologieffekt på norske veier

Kan ikke stoppes

Transportpolitisk talsperson i Høyre, Nikolai Astrup tror befolkningsutviklingen uansett vil tvinge frem en ny rullebane på Gardermoen.

– Dette handler ikke bare om passasjertrafikk, men også om at Gardermoen er en stor transportterminal, blant annet for eksport av fisk, sier han.

Han mener imidlertid at det ikke er spørsmålet om hvorvidt rullebanen skal bygges som skal tas i Nasjonal Transportplan nå. Men om hvor rullebanen skal ligge om den eventuelt bygges i fremtiden.

– Den viktige beslutningen nå er om rullebanen skal ligge øst eller vest for flyplassen, sier Astrup.

LES OGSÅ: Denne gruppen er minst materialistisk

Avinor bestemmer

I dag er det holdt av dobbelt så store arealer som det som trengs: både i Nannestad og Ullensaker kommune. Disse områdene ligger i dag brakk i frykt for at man bygger bygg som senere må rive. Astrup mener det nå haster å gi kommunene avklaring og en forutsigbarhet i hvilke arealer som skal brukes.

– Det politiske spørsmålet er hvilken kommune skal være vertskap for tre kilometer med asfalt. Det er hensiktsmessig å sette av areal i tilfelle det oppstår behov for det i fremtiden, sier Astrup.

– Og i så fall vil dere ikke stoppe det?

– Det er i utgangspunktet Avinor som tar beslutningen om den skal bygges eller ikke, sier Astrup.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Klima