De siste 25 årene har flytrafikken i Norge doblet seg. Nå kan den bli doblet på ny. Det kan bli realiteten dersom regjeringen ikke setter foten ned for anbefalinger fra Avinor og transportetatene. Denne saken kan dermed bli en klimabombe på Stortinget.
For å møte nordmenns reisehunger vil Avinor bygge en tredje rullebane på Gardermoen. De anbefaler at Stortinget - når de denne våren behandler Nasjonal Transportplan (NTP) - slutter seg til at den statlige flyplasseieren Avinor kan begynne å bygge når behovet oppstår.
LES OGSÅ: Lange flyreiser nuller ut hverdagsvalg
Venstre sier klart nei
Gir regjeringspartiene Høyre og Frp grønt lys, kan de få ny bråke-sak med samarbeidspartiene i fanget.
– Nasjonal Transportplan blir en viktig politisk sak denne våren. Så hvis ikke Venstre og KrF kjører like hardt på for miljøet som i høst blir jeg veldig overrasket, sier Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Venstre kan allerede love tøff motstand:
– Venstre er absolutte motstandere av dette og kommer ikke til å støtte det i Nasjonal Transportplan. Både miljøhensyn og støyhensyn taler sterkt imot en tredje rullebane, sier transportpolitisk talsperson for partiet, Abid Raja.
LES OGSÅ: Transportforsker tror firedoblet flyavgift ville virket
KrF: – Vi må gi det mer tid
Selv om samarbeidsmakker KrF ikke er like tydelige som Venstre, vil de helst ikke gi grønt lys til rullebane denne våren.
– Vi må gi det mer tid. Vi vil ikke gå inn for det i den perioden som skal behandles i Nasjonal Transportplan nå, sier Hans Fredrik Grøvan, samferdselspolitisk talsperson i KrF.
– Så hvis regjeringen går inn for dette nå, går dere imot?
– Vi vil absolutt vurdere å gå imot det, men vi har ikke konkludert på alle punkter, svarer Grøvan.
LES OGSÅ: Mener Ap kræsjlander i flyseteavgiften
Gir nesten dobbelt så høye utslipp
Det er hensynet til klimaet som er rullebanemotstandernes største bekymring. Avinor har - sammen med Statens Vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket, beregnet at antallet flypassasjer vil øke fra dagens rundt 25 millioner årlig, til 52,7 millioner i 2060.
– Hvis du dobler antallet passasjerer, vil du få tilnærmet dobbelt så høye utslipp, sier Schlaupitz i Naturvernforbundet.
Han understreker at teknologiutvikling og innfasing av biodrivstoff vil gjøre utslippene fra fly per kilometer lavere enn i dag, men:
– Du kan ikke få til utslippskutt om du samtidig skal doble flytrafikken, sier klimarådgiveren.
Han mener det er avgjørende å snu nå.
– Hvis Avinor først bruker de 19 milliardene som det å bygge den rullebanen vil koste, vil det være liten politisk vilje til å snu i ettertid fordi de da vil ha bygget noe det ikke er behov for, og som de vil ønske å tjene inn investeringene på. Det vil låse samfunnet til høyere utslipp i fremtiden, sier han.
LES OGSÅ: Tryggere å fly enn noensinne
Venstre: To rullebaner er mer enn nok
Samferdselsdepartementet opplyser at stortingsmeldingen om Nasjonal Transportplan legges frem før påske og at de derfor ikke kan si noe om hva de lander på om tredje rullebane før den legges frem.
Både KrF og Venstre er nå med i uformelle samtaler med statsråd Ketil Solvik-Olsen og regjeringen, og Abid Raja sier han har sagt tydelig fra om hvor Venstre står i disse samtalene.
– To rullebaner holder lenge for det norske behovet og det internasjonale markedet i mange, mange år fremover, sier Raja.
LES OGSÅ: Muligens godt nytt: Kina puster tungt
Konkurrere med danskene?
Venstre vil heller bygge høyhastighetstog og dobbeltspor for å utkonkurrere etterspørselen etter fly.
KrF er derimot mer avventende:
– Vi er opptatt av at saken har mer enn en side, som å sørge for at Gardermoen blir en flyplass som kan konkurrere med andre flyplasser i Norden. Klimautslipp er selvfølgelig en problemstilling, samtidig tror vi utviklingen går i retning fly. Vi har sagt vi må vurdere grundig hvilke alternativer vi skal lande på, og er blant annet opptatt av å vurdere Rygge som alternativ, sier Grøvan.