Kjøpepress på internett
Unge forbrukere er utsatt for kjøpepress på nettet, ifølge ny rapport.
Sophie Elise står bak Norges mest leste blogg og blir ofte blir beskyldt for å bidra til et sterkt kjøpe- og utseendepress blant ungdom. En rapport fra SIFO viser at internett er med på å få unge til å ta uheldige forbrukervalg.
Gr tt, Vegard Wivestad
– Vi trodde den digitale kompetansen bare ville være en styrke for de unge i markedet, men aktivitet på nett betyr også økt risiko for å bli forført av direkte nettreklame og bloggere, sier forsker ved Statens Institutt for Forbruksforskning, Lisbet Berg.
Hun har intervjuet jenter og gutter mellom 18–24 om hvordan det er å debutere som forbruker i dagens samfunn.
Bakgrunnen er at hun i 2014 ville teste teorien om at de eldre var ekstra sårbare som forbrukere i markedet – altså mer tilbøyelig til å gjøre uheldige økonomiske valg for seg selv og miljøet.
Bestill abonnement her
KJØP