Kirkebygg i uklart farvann

Fremtiden til landets hundrevis av kirkebygg - en tusenårig del av vår kulturarv - innebærer store endringer og mye usikkerhet. Hvordan kan vi best ta vare på disse uvurderlige verdiene?

Gimmestad kirke.
Mens Sverige og Danmark på 1600- og 1700-tallet var mektige og i perioder krigførende nasjoner, var Norge bare en fattig provins under Danmark. Derfor er kirkebyggene, som Gimmestad kirke i Sogn og Fjordane, den vanligste arkitektoniske kulturminnetypen i Norge.
Ranem kirke utenfor Namsos, Trøndelag.
Ranem kirke utenfor Namsos, Trøndelag.
Ringsaker kirke
Ringsaker kirke
Røros 04.07.2017Røros kirke. Kirkeverge, Bjørg Helene Skjerdingstad, kantor Stephen Hicks og billettansvarlig/frivillig i døra, Einar Aasen.FOTO: JOAKIM S. ENGER
Røros 04.07.2017 Røros kirke. Kirkeverge, Bjørg Helene Skjerdingstad, kantor Stephen Hicks og billettansvarlig/frivillig i døra, Einar Aasen. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Av Oddbjørn Sørmoen

«Kirken vil alltid være der,» sa leder av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, Kristin Ørmen Johnsen, på Arendalsuka i august i år. Det var kirkebygget som sådan hun snakket om, og det var som deltaker i en debatt om vedlikehold, økonomi og våre norske kirkebyggs fremtid. Mange av dem har stått der i opptil 800 år, så hun målbar nok manges oppfatning av at de er en naturlig og selvsagt del av norske landskap, både i byene og på landet.

Rett bak Ørmen Johnsen tronet Trefoldighetskirken fra 1888, det mest karakteristiske og høyeste bygget i Arendal, tegnet av Christian Fürst, han som også tegnet Tostrupgården rett ved Stortinget og Sagene kirke i Oslo. Trefoldighetskirken ble bygget i stolthet og er synlig på svært lang avstand, enten man møter byen fra sjøen eller fra landsiden. Den ble bygget som et landemerke og er i dag en selvsagt del av Arendals identitet. Men kirkebygg står ikke av gammel vane og ikke uten at noen bruker og vedlikeholder dem.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP