Inkludering i barneskolen gir dårligere læring
Inkludering av «vanskelige» elever gir dårligere resultater for klassekameratene. – Allerede i dag tas uroelementer ut av timen, sier forsker.
Tilsynelatende konsentrerte tiendeklassinger. «Inkluderingen av barn med vanskeligheter [...] påvirker de andre barnas faglige nivå negativt», konkluderer en dansk studie.
Berit Keilen / NTB Scanpix / illustrasjonsfoto
Frykter vi å tale den inkluderende offentlige skolen i mot? Aksepterer vi i for stor grad at urolige elever får ødelegge for klassekameratenes læring?
Det er økonomiprofessor Mari Rege som spør i fredagskronikken i Dagens Næringsliv.
En amerikansk undersøkelse viser nemlig at det koster å ha en «urolig» elev i klassen. Prisen betaler medelevene i form av «dårligere karakterer, lavere utdannelse og lavere fremtidig inntekt», skriver Rege.
Bestill abonnement her
KJØP