Hevder offentlige ansatte «overvarsler» barnevernet

BARNEVERN: Ubegrunnede bekymringsmeldinger til barnevernet kan virke mot sin hensikt, mener Kirkens bymisjon-ansatte. – Det bør bli enklere å drøfte saker med barnevernet før man melder, sier sosiologiprofessor.

Oslo, Norway 20150309.Illustrasjoner til barnehage. Barnehagebarn.Barnehagebarn. Småbarn.Foto: Gorm Kallestad / NTB
BEKYMRINGSMELDINGER: – Mens noen kvier seg veldig for å sende en bekymringsmelding og håper at noen andre vil sende den i stedet, er det andre som selv sier at de «ikke har filter» og som sender melding med en gang de blir bekymret for et barn, sier professor Janne Paulsen Breimo ved Nord universitet.
Publisert Sist oppdatert

– De fleste minoritetsfamilier vi jobber med er redde for barnevernet fordi de er redde for å miste barna sine. For mange er det nok også ganske uforståelig hvilke kriterier som legges til grunn for barneoppdragelse i norsk kontekst, og hva som egentlig skal til for å unngå fokus fra barnevernet, sier daglig leder ved Primærmedisinsk verksted (PMV), Inger Johanne Aas.

PMV er Kirkens bymisjons brobyggertjeneste for minoritetsfamilier og innvandrernettverk som opplever utfordringer i møte med det norske hjelpeapparatet.

Et av målene for tjenesten er å styrke tilliten mellom familiene og barnevernet. Den oppgaven er ikke alltid like enkel.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP