Gir lærere skylden for skolemassakrer
Konflikt mellom lærer og elev kan ha større konsekvenser enn tidligere antatt, ifølge tysk studie.
20. april 1999: Fire kvinner på vei bort fra skolen etter skytingen ved Columbine High School. De er på vei til et bibliotek i nærheten, et samlingspunkt for elever og lærere rett etter skytetragedien.
KEVIN HIGLEY
1999: To studenter skyter og dreper tolv studenter og en lærer ved Columbine High School i den amerikanske delstaten Colorado. Begrepet «skolemassakre» når for alvor norsk offentlighet. Siden har de med jevne mellomrom nådd avisforsidene. Leserne sitter igjen med spørsmålet: Hvorfor?
Dét lurte også det tyske utdanningsdepartementet på. Nå har forskere ved Freie-universitetet i Berlin levert svaret, i form av en gjennomgang av 35 nøye utvalgte studier som henviser til 126 angrep i 13 land. Der tegnes et bilde av hvilke sosiale faktorer som er medvirkende til hendelsene.
Lærerens rolle
Bestill abonnement her
KJØP