Forbrukervernet utfordres av Facebook
Det koster ikke penger å opprette profil ved en rekke nettsamfunn. Men har du tenkt over at de tar personopplysningene dine som betaling i stedet?
Du må ikke betale for å være på Facebook, men hva koster det egentlig?
Scanpix
Økt omsetning av personopplysninger gjør at kommersielle aktører kan målrette og skreddersy markedsføringen på et helt annet nivå enn tidligere. Personopplysninger er et attraktivt byttemiddel mot økonomiske eller praktiske fordeler, sier rådgiver Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet.
1,5 millioner nordmenn er nå registrerte brukere av Facebook. Samtidig foregår en stadig økende innsamling og sammenkobling av informasjon som brukerne gir fra seg.
Vi vet at vi blir kartlagt og at profilene brukes til markedsføring og videresalg. Dette utfordrer personvernet og uønsket bruk av personopplysninger til kommersiell utnyttelse, fortsetter Graasvold.
Bestill abonnement her
KJØP