Flere gir en geit
Symbolske julegaver under treet er mer populært i år enn for to år siden, ifølge tall fra Kirkens Nødhjelp. I tillegg tyder mye på at 2015 blir et toppår for innsamlingsaksjoner.
I 2006 lanserte Kirkens Nødhjelp, her ved Liv Hukset Wang, gaveideen «gi en geit». Pengene går til utviklingsarbeid. Også i år velger mange å støtte organisasjonen med å legge symbolske gaver under juletreet.
Terje Bendiksby/NTB scanpix/arkiv
Snart ti i år har gått siden Kirkens Nødhjelp lanserte «gi en geit» som alternativ julegaveidé for «nordmenn som har alt». 250 kroner koster det å donere en geit på vegne av en venn. Pengene skaffer familier i fattige land en geit eller går til annet utviklingsarbeid.
Geite-kampanjen ble raskt populær. Omsetningstall for de symbolske gavene var i 2007 var på 8 millioner kroner. I 2012 lå kjøpesummen imidlertid på 3,3 millioner, og i 2013 på 2,9 millioner.
De to siste årene har tallene pekt oppover igjen. I 2014 endte beløpet på 4 millioner kroner. Og mens det fra januar til oktober 2014 kom inn 250.000 kroner, var det tilsvarende tallet for 2015 på 742.000 kroner. Omsetningen i november var på 1 million kroner begge år.