E-post overtar for krisetelefoner
Stadig flere ungdommer bruker e-post for å fortelle om selvmordstanker, depresjoner og vold. Mange synes det er lettere å skrive om problemer enn å bruke telefonen.
Barneombudets krisetelefon er lagt ned på grunn av liten pågang. Nå er det nettbasert kontakt som gjelder.
Faksimile fra barneombudet.no
Både Røde Kors og Mental Helse opplever at stadig mer av kontakten på deres krise- og samtaletjenester skjer via e-post i stedet for på telefonen, skriver Dagsavisen.
I fjor registrerte Røde Kors 30.000 lengre telefonsamtaler med ungdom, mot 3.069 e-poster. Men om kun to til tre år tror organisasjonen at hovedtyngden av ungdommene som henvender seg vil bruke nettet.
Foreningen Mental Helse har fått 2.500 henvendelser per e-post etter at de startet opp sin e-post-tjeneste «Si det med ord» i november i fjor.
Bestill abonnement her
KJØP