Dette engasjerer mest i sosiale medier

SOSIALE MEDIER: Innlegg om negative holdninger og innvandring troner øverst, ifølge ny forskning.

Slettmeg.no har i sommar fått fleire meldingar frå Snapchat-brukarar som har fått kontoen kapra og vorte utsette for utpressingsforsøk. Foto: Beate Oma Dahle / NTB / NPK
ALGORITMEDANSEN: Selv om innlegg om polariserende innlegg skaper mest engasjement i sosiale medier, vinner de sjelden valg.
Publisert Sist oppdatert

Flere forskere har nylig studert politiske partiers bruk av sosiale medier i tolv europeiske land. De fant at innlegg om negative holdninger og innvandring skaper mest engasjement. Det skriver Høyskolen Kristiania i en artikkel publisert på forskning.no.

Studien ble gjennomført da et nytt Europaparlament skulle velges i 2019. Engasjement på sosiale medier blir i studien målt etter antall likes og delinger.

Professor Anders Olof Larsson ved Høyskolen i Kristiania var en av forskerne bak prosjektet. Han ble ikke overrasket over resultatet.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS