Blå Kors ut mot pressens øl-premie

Edruskapsorganisasjon rykker ut mot Presseforbund-utvalg som lovte gratis alkohol til journalister.

Journalister som besøkte standen til Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg på dette hotellet i Tønsberg i helgen, var lovet øl om de ikke var fornøyd med rådene de fikk. Slikt er brudd på alko-loven, påpeker Blå Kors, som jobber for å heve norsk presses bevissthet om edruskapsspørsmål.
Publisert Sist oppdatert

– Det er kanskje ikke så rart at vi stadig opplever at media er altfor lite kritiske til alkoholreklame og til alkoholindustrien, når vi her ser hvor lett landets journalistelite tar på å holde seg innenfor det gjeldende lovverk, sier generalsekretær i Blå Kors, Jan Elverum.

Brudd på alko-loven. Han reagerte da han så hvordan Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg på sist helgs Skup-konferanse for gravende journalistikk i Tønsberg lovte gratis øl til gravejournalister på besøk hos utvalgets stand. «Vi spanderer øl om vi ikke kan gi deg minst et godt tips» het det fra utvalget som jobber for å fremme journalisters innsyn i offentlige dokumenter.

Ifølge Blå Kors-generalen er et slikt tilbud ikke bare brudd på alkohollovens paragraf 8-6 som forbyr alkoholholdig drikk som premie i konkurranse. Ettersom tilbudet ble framsatt offentlig på SKUP-konferansens hjemmesider var det også brudd på forbudet mot å bruke alkohol til markedsføring, mener Elverum.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS