Prest og Farmen-deltaker Thor Haavik satte seg flere mål før 2024. Ett av dem var å tilbringe mindre tid på sosiale medier. Nådde han målet?
Haavik har selv publisert en oversikt på sosiale medier med de ti ulike målene han satt seg før fjoråret.
Skjermfriheten
Én dag i uken var målet å avstå fra sosiale medier.
– Det begynte så bra, og det var så utrolig behagelig og befriende, sier Haavik til TV 2, som omtalte saken først.
Til samme kanal kan Haavik avsløre at fraværet av sosiale medier ga mersmak. Han endte til slutt opp med nesten 230 dager uten tid på de sosiale plattformene. Noe som dermed er mer enn planlagt.
Når Vårt Land tar kontakt med Haavik tar det flere timer før vi får svar. Kanskje er det et tegn på at han tar med seg nyttårsforsettet fra fjoråret videre, eller «nyttårsvaner» som han selv kaller det.
– Hva fyller du den skjermfrie tiden med?
– Skriving, søvn og arbeid, svarer Haavik.
Haavik deler gjerne sine tips til hvordan han har nådd flere av målene han har satt seg. Han mener den indre motivasjonen ikke alltid er nok.
– Hvis man forteller om målene sine til noen, og gjør dem synlige, gir det en ytre motivasjon, sier han.
Kvalitetstid, bønn og søvn
– Hvilket av forsettene er du mest fornøyd med?
– Jeg er mest fornøyd med de daglige rytmene. Med bønnestund, samtaler med kona Julie og over åtte timer på puten. Dette er vaner jeg har tatt med meg fra tidligere, sier Haavik.
Haavik har over de siste årene bygget seg opp en plattform på sosiale medier med over 40 000 følgere på blant annet Instagram.
Jeg er mest fornøyd med de daglige rytmene
— Thor Haavik
– Du har mange følgere på sosiale medier, er det ikke vanskelig å være borte fra mediet da?
– Man kan nok mene at det er litt dårlig forvaltning. Mange influensere legger jo ut mye på story hver dag av hva de gjør. Det synes jeg virker litt slitsomt, og jeg er ikke god til å tenke at nå bør jeg ta opp mobilen og filme hva jeg gjør, forteller presten.
– Likevel vil jeg si at 2024 ble et ganske bra år med å nå ut med trosinnhold og livsvisdom, sier Haavik, vel vitende om at hans innhold ble spilt av 6,8 millioner ganger i fjor.
Forsetter på kollisjonskurs
Samtidig som det ene forsettet var å være mindre på sosiale medier, hadde Haavik også et mål om å øke antall visninger på videoene han deler i sine kanaler.
– Er det en dobbeltmoral i å ha et forsett om å selv ville avstå fra sosiale medier, mens han samtidig har et forsett om mange visninger?
– Det er i hvert fall en vanskelig balansegang. Å være på de arenaene folk er på, med et ønske om å bringe noe som forhåpentligvis er godt og trosstyrkende der, samtidig som at man ikke ønsker at det fører til økt bruk av det mediet, sier Haavik før han tar sosiale medier litt i forsvar:
– Så er det også en del bra med sosiale medier, slik at jeg nok ikke vil si at jeg avstår, men at jeg begrenser det. Måtehold.
– Vil du si at du var avhengig av skjerm tidligere?
– Jeg har nok vært under gjennomsnittet hele veien blant jevnaldrende på skjerm og sosiale medier, men i 2020 ble jeg truffet av en påstand i en bok. Den hevdet at folk sjekket mailen sin i snitt 42 ganger om dagen. Jeg tenkte etter, og måtte innrømme at det nok også gjaldt meg.