– Det er gledelig at salget av alkoholfritt øker, særlig på grunn av hvordan alkoholens negative effekter går utover folkehelsa. Denne utviklingen viser at flere tar aktive valg for en sunnere livsstil.
Det sier Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis, til Vårt Land.
NTB har bedt Vinmonopolet lage en prognose for salget for 2024. Tallene viser at salget av alkoholfri drikke er ventet å gjøre et kjempehopp.
– Vi kommer til å selge drøyt 1,3 millioner liter alkoholfritt i løpet av året. Så høyt salg for alkoholfritt har vi aldri hatt. Den ene rekorden vi får i 2024, er nettopp alkoholfritt, sier presseansvarlig Jens Nordahl i Vinmonopolet til NTB.
Veksten på alkofri drikke er ventet å være på 18 prosent i 2024.
– En trend som har kommet for å bli.
Inger Lise Hansen i Actis sier tallene fra Vinmonopolet viser at det er blitt trendy å velge alkoholfritt.
– Det ser vi blant annet gjennom kjendiser som står frem og forteller at de har gått over til alkoholfritt. Dette har gjort det mer akseptert å velge alkoholfritt både i baren og på festen, og jeg tror dette er en trend som har kommet for å bli.
Kjendiser som Daniel Kvammen, Stian «Staysman» Thorbjørnsen, Maria Mena og Emil Gukild har snakket om å kutte alkohol, har TV2 tidligere meldt.
Inger Lise Hansen peker også på bruken av smartklokker, som kan måle puls, søvn og oksykenopptak.
– Jeg tror mange som bruker smartklokker, har fått en vekker når de ser hvordan selv små mengder alkohol påvirker stressnivå og søvnkvalitet.
Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan er en paraply for organisasjoner som jobber med rusfeltet.
Blå Kors girer opp til hvit januar
Også Blå Kors gleder seg over at salget av alkoholfritt øker.
– Dette er en trend både i Norge og internasjonalt. Spesielt gjelder det yngre som ønsker en sunnere livsstil. Men dette er også en fin måte å vise solidaritet på, sier Katrin Solbakken, kommunikasjons- og markedsdirektør i Blå Kors.
Organisasjonen starter nå en kampanje for hvit januar.
– Det er både helsefremmende, forebyggende og en fin solidaritetshandling som vi håper mange vil bli med på, sier Katrin Solbakken.
Velger lettere og lysere alkohol
Tallene som NTB har fått fra Vinmonopolet, viser at det totale salget ligger an til å bli rundt 3,5 millioner liter lavere enn i fjor. Vinmonopolet peker på vekst i grensehandel og økning i flytrafikken.
Ved utgangen av november i år hadde flytrafikken til utlandet økt med 9 prosent sammenlignet med i fjor, ifølge Avinor.
I tillegg har grensehandelen vokst med hele 18 prosent fra i fjor, ifølge SSB.
I 2021, da flyene sto på bakken under pandemien og grensehandelen var nesten borte, hadde polet sitt beste salgsår noensinne med 118,5 millioner solgte liter. Nå ligger tallet an til å havne på 92,1 millioner liter.
Tallene viser også en vedvarende trend der nordmenn velger mer lett og lys drikke med lavere alkoholprosent, som øl og cider, når de handler på polet.
---
Vinmonopolets salgstall
Nedenfor er prognoser for det totale salget på Vinmonopolet i 2024 medregnet de siste fire åpningsdagene:
- Rødvin: 37,9 millioner liter (- 6 prosent)
- Hvitvin: 23,5 millioner liter (- 2 prosent)
- Musserende vin: 6,7 millioner liter (- 4 prosent)
- Rosévin: 4,3 millioner liter (0 prosent)
- Perlende vin: 790.000 liter (- 5 prosent)
- Aromatisert vin: 600.000 liter (- 8 prosent)
- Sider: 430.000 liter (+ 9 prosent)
- Fruktvin: 16.000 liter (+ 14 prosent)
- Brennevin: 12,4 millioner liter (- 4 prosent)
- Øl: 3,7 millioner liter (+ 5 prosent)
- Alkoholfritt: 1,32 millioner liter (+ 18 prosent)
- Sterkvin: 505.000 liter (- 1 prosent)
- Totalsalg: 92,1 millioner liter (- 4 prosent)
Kilde: Vinmonopolet
---