Nyheter

Flere og flere «nyfattige» ringer hjelpetelefoner

ØKONOMI: Flere og flere som ringer Kirkens SOS er bekymret for økonomien. – Å sy sammen et bedre sikkerhetsnett, er et samfunnsoppdrag, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

Stadig flere mennesker i en økonomisk vanskelig situasjon har kontaktet Kirkens SOS den siste tiden.

Den døgnåpne krisetjenesten får nærmere 1.000 henvendelser i døgnet. De siste ukene har antallet som handler om økonomiske problemer, økt med ti prosent sammenlignet med i fjor. Det skriver VG.

Lasse Heimdal, generalsekretær i Kirkens SOS, utdyper til Vårt Land, at de fleste som kontakter dem snakker om summen av mange belastninger, men at økonomi har blitt en stadig større komponent i år.

– Den samfunnsdugnaden som vi nå har med å stramme inn, rammer i størst grad de som egentlig ikke har mer å stramme inn – der hvor livreima allerede er på det innerste hullet. For mange er 2.000-5.000 ekstra kroner i utgifter i måneden langt utenfor de som er mulig. Denne nyfattigdommen er en stor bekymring.

Forverringen av norske husholdningers økonomi har aldri vært så markant, ifølge Forbruksforskningsinstituttet SIFO. Heimdal er tydelig på at dette er en «kjempestor samfunnsutfordring», og forteller at flere som tar kontakt sier at de ikke vil leve lenger.

– Mange beskriver en følelse av håpløshet, de aner ikke veien videre , sier Heimdal.

– Vi som samfunn må ta grep

De som tar imot samtalene på vegne av Kirkens SOS, loggfører og tematiserer henvendelsene. Vårt Land har fått tilsendt flere av notatene:

En forteller at bekymringene for økonomien har blitt et nytt «troll» som plager nattesøvnen, en eldre dame hadde ennå ikke skrudd på varmeovnene i høst, men bare kledd på seg mer og mer for å holde strømutgiftene nede. En annen vurderte å si nei takk til å feire jul sammen med søsteren og familien, fordi hun ikke hadde penger til overs til julegaver. Hun orket ikke sitte med skammen og medlidenheten, og ville heller være alene.

Lasse Heimdal er klar på at hjelpetelefoner som Kirkens SOS ikke er løsningen.

– Vi prøver å være til stede i en akutt situasjon, men løsningen handler om andre ting. Skal folk få endene til å møtes, må vi som samfunn ta grep. Dét er ikke vår jobb, men det er vår jobb å varsle om at livet har blitt så krevende for mange mennesker.

Generalsekretæren beskriver det som en ond sirkel. Han forteller at Kirkens SOS og tilsvarende hjelpetjenester har stort behov for mennesker som kan se, støtte og styrke andre.

– Vi har vært stolte av vårt sosiale sikkerhetsnett her i Norge, men sikkerhetsnettet vi regnet med at skulle fange opp dem som faller utenfor, har hull som gjør at en del detter rett gjennom. Det å sy sammen et bedre sikkerhetsnett for disse som detter utenfor, er et samfunnsoppdrag.


Elias Bakken Johansen

Elias Bakken Johansen

Elias Bakken Johansen er journalist i Vårt Lands kulturavdeling

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter