Nyheter

Kirkens SOS vil ha frivillige i Thailand og Spania

SAMTALER: I tre runder har Kirkens SOS kombinert Spania-ferie med telefonvakter. – Positiv tilbakemelding fra frivillige, sier generalsekretær.

Kirkens SOS har i nesten femti år drevet døgnåpent krisearbeid gjennom sin telefontjeneste. Det er frivillige som svarer på telefonen. NRK meldte tidligere denne uka at Kirkens SOS frister med utenlandsturer for å få flere med på laget. På sikt ønsker de å engasjere frivillige nordmenn som allerede bor i utlandet.

Vil utvikle «moderne frivillighet»

Lasse Heimdal er generalsekretær i Kirkens SOS. Han forteller at flere tar kontakt med Kirkens SOS nå enn tidligere.

– Jeg synes trøkket blir større og større, og med større alvorsgrad, sier han til Vårt Land.

Situasjonen gjør det nødvendig å få kontakt med flere som ønsker å være frivillige, forteller han.

– Vår visjon er at det alltid skal være et menneske å snakke med når det er vanskelig.

Heimdal viser til at det finnes ressurssterke nordmenn både i utlandet og hjemme, og Kirkens SOS vil gi mennesker mulighet til å delta der de er. Organisasjonen ønsker å utnytte moderne teknologi og utvikle moderne frivillighet.

REISEKLARE: Kirkens SOS sender snart fjerde runde med telefonvakter til Spania, hvor de samarbeider med Sjømannskirken på Costa del Sol.

– Stranda kan bli kjedelig

Mange nordmenn er i Spania om vinteren, og flere av disse kan og ønsker å ha en frivillig oppgave som er overkommelig, forteller Heimdal.

Nordmenn bruker også digitale medier mer enn tidligere.

Heimdal viser til at Kirkens SOS har hatt tre runder med frivillige i Spania, og at de planlegger en ny tur i oktober. I tillegg til å ta imot telefonsamtaler, deltar de frivillige også på kurs i regi av organisasjonen mens de er utenlands. I Spania samarbeider Kirkens SOS med Sjømannskirken på Costa del Sol.

Til NRK sier Heimdal at de frivillige må dekke noen av kostnadene ved reisen selv, men at de får kost og losji gratis. Tilbakemeldingene fra deltakerne har vært positive.

---

Kirkens SOS

  • Dannet i 1974.
  • Omfatter elleve lokale SOS-sentre, samt landssekretariatet i Oslo.
  • Mottar omkring 300 000 henvendelser hvert år og besvarer nærmere 200 000 av dem.
  • Har tre ulike tjenester: Telefon, SOS-melding og chat.

Kilde: kirkens-sos.no

---

Kommende vinter skal også flere reise til Thailand.

– Der handler det særlig om at frivillige kan jobbe når det er natt i Norge, som er den mest krevende perioden vi har. Vi vil ha et team stasjonert i nærheten av sjømannskirken i Pattaya i Thailand.

– På ferie vil mange gjerne bare ha helt fri. Er det mest folk på lengre opphold som vil være frivillige?

– Overraskende mange som er på to ukers ferie sier at «det skader ikke å ta en kveld hvor jeg kan snakke med mennesker.» Å sitte på stranda kan også bli kjedelig etter hvert, og noen sier at «dette er en så viktig del av mitt liv at jeg tar det med meg på ferie».

Grunnkurs

Heimdal forteller at de har testet digitale vaktløsninger fra mange land.

– Torsdag hadde vi aktivitet i USA, og har det også i Frankrike, Singapore og Polen.

I prøverundene i Spania har de sittet samlet, sier Heimdal. Han forteller at det også er mulig å koble seg opp fra et annet sted i landet.

– En forutsetning er at du må ha vært gjennom 40 timers grundig grunnkurs og prøvevakter, og at vi har fått testet at de digitale verktøyene og samtalen fungerer.

Anonymitet gir trygghet til å åpne seg mer.

—  Lasse Heimdal

– Kan forsterkes av samfunnskriser

– Mat- og strømpriser øker, klimakrisen blir mer synlig, og i Ukraina er det krig. Er dette noe som påvirker de som ringer dere, eller er det andre ting som ligger dem på hjertet?

– Slike ting blir også tatt opp i samtaler med oss, og kan forsterke andre personlige kriser. Mye handler om ensomhet; at man har mistet noen, opplevd samlivsbrudd eller andre ting.

Nasjonale og internasjonale hendelser kan legge en ekstra tyngde på følelseslivet, forteller han.

– Vi forsøker å være støttende og lyttende, og se om det er mulig å finne en vei sammen med vedkommende som kan gi noen strimer av håp.

Han forteller at alle som ringer inn skal være trygge på at de er anonyme. Det samme gjelder for chat-tjenesten.

– Anonymitet gir trygghet til å åpne seg mer.


Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Lena Stordalen

Lena Caroline Stordalen

Lena Caroline Stordalen er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter