– Vi må prøve å løfte det opp på nasjonalt nivå og overstyre Oslo, sier Espen Andreas Hasle (KrF).
Han og flere Høyre-politikere i bystyret stilte kritiske spørsmål til skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) i onsdagens spørretime i Oslos bystyremøte.
– Svarene fra byråden viser at det ikke er mulig å komme videre med en dialog. Vi har holdt igjen av hensyn til NLA, nå er jeg dessverre dypt bekymret for holdningen byråden utviser her, sier Hasle.
Ifølge Hasle skal NLA Høgskolen ønsket å løse konflikten gjennom dialog med Utdanningsetaten og Oslo-skolene, et ønske han ønsket å respektere. Men etter dagens spørretime i bystyret gir Hasle opp den strategien.
Det er fem Oslo-skoler som ikke ønsker å ta imot NLAs lærerstudenter i praksis.
Grunnen er en formulering om samlivsform i den private høyskolen NLA sitt verdidokument. Der står det at: «Ekteskapet mellom mann og kvinne er i den tradisjonen NLA Høgskolen står i forstått som bærende norm i samlivsetikken».

Stilte kritiske spørsmål
I bystyrets spørretime stilte Mehmet Kaan Inan, Oslo Høyres utdanningspolitiske talsperson, spørsmål til byråden.
Han spurte om byråden er «innforstått med at hennes praksis skaper forskjeller mellom godkjente lærerinstitusjoner og er med på å ødelegge for omdømmet til alle de studentene som i dag skal være fremtidens lærere i Oslo-skolen».
– Den enkelte øvingslæreren som tar imot studenter får jo et slags ansettelsesforhold til lærerinstitusjonen som avgir studentene. De frikjøper dem til praksisoppfølging av sine studenter. Det er øvingslærernerne som av etiske og samvittighetsmessige grunner sier at de ikke kan samarbeide med NLA, svarte Thorkildsen.
Hun forteller at de øvingslærerne oppfatter at NLA har et verdisyn «som står i strid med Lærerprofesjonens etiske råd, opplæringsloven, verdigrunnlaget overordnet del og andre av skolens styringsdokumenter, i tillegg til norsk lov».
– Lærerprofesjonens etiske råd har jo nå akkurat gått inn i den saken, og de ber Kunnskapsdepartementet undersøke om NLA sin praktisering av lærerutdanningen er forenelig med lovverket. De ber også Barneombudet om det er i strid med barnekonvensjonens artikkel 2 rett til vern mot diskriminering og artikkel 8 rett til egen identitet.
Lærerprofesjonens etiske råd er et råd som er driftet av Utdanningsforbundet.
[ – Skoler bør ikke kunne si nei til praksissamarbeid med NLA Høgskolen ]
Ikke fornøyd
Kaan Inan sier til Vårt Land at han ikke er ikke fornøyd med svaret fra byråden.
– Jeg reagerer på svarene hennes, hun svarer ikke på spørsmålet. Jeg spurte om hun aksepterer at hennes praksis kan ødelegge ryktet til NLA, men hun svarer at hun ønsker en utredning hos KD velkommen.
Thorkildsen sa videre i spørretimen at hun ikke tenkt til å overprøve den beslutningen skolene har tatt, sier hun, det samme sa hun til Vårt Land forrige uke.
Vil at departementet sjekker lovlighet
I samme artikkel sa hun også at det påhviler «NLA et ansvar for å balansere sitt eget verdidokument mot de verdiene norsk skole bygger på i blant annet opplæringsloven og overordnet del av læreplanverket.»
Hun sa også at «Utdanningsetatens vurdering er at NLA sitt verdidokument ikke er i strid med opplæringsloven».
Kaan Inan spør i et oppfølgingsspørsmål om Thorkildsen motsier seg selv, og om hun mener at NLAs verdidokument er i strid med opplæringsloven.
– Juridisk mener min fagavdeling at det ikke er det, men nå er jo det spørsmålet også reist av Lærerprofesjonens etiske råd, sier Thorkildsen, som legger til at hun ser fram til Kunnskapsdepartements vurdering av spørsmålet.
Flere andre bystyrepolitikere fra Høyre stilte også spørsmål til Thorkildsen, og var kritiske til hennes vurderinger i NLA-saken.
KrF-utålmodighet
Hasle forteller at flere i KrF har vist utålmodighet med at han har ønsket dialog istedenfor å kjøre saken, han tror derfor at de vil være positive til at han løfter saken.
– Jeg har drøftet det med folk i KrF, som lenge har ivret etter at jeg bør gå hardere ut.
– Hvordan har du tenkt å løfte det nasjonalt?
– Det må vi finne ut av. Men det er potensielt en systemfeil i måten bystyret behandler NLAs studenter på, og det kan være det best løses nasjonalt.