Det er tolv dager siden den ortodokse julefeiringen. Snart skal den russisk-ortodokse menigheten gå i prosesjon fra det tidligere bedehuset og ned til brygga for å velsigne havet. Den årlige tradisjonen er til minne om Jesu dåp i Jordanelven, men først skal prest Dmitrij Ostanin og menigheten fotograferes. Bildet har et format og uttrykk som er blitt typisk for fotografiene til Apneseth; panorama og blikkontakt med oppstilte mennesker i rom og landskap.
Apneseth har fotografert etter to formålsparagrafer lenge. Han ser etter det han kaller «realitetsbundne absurditeter» og at bildet helst bør være slik at det må ses to ganger.
– Det må ligge noe bak som du må fundere på. Et godt bilde bør ha en dobbelthet og vise noe som ellers ikke er synlig. Et godt fotografi må åpne dører. Jeg prøver å bruke nesa mi etter det visuelle og tillater meg selv å ta feil. Det er mulig det ikke kommer til å gå bra, sier han.
Det er få andre norske fotografer som får finansiert sine prosjekt av en bank. For Oddleiv Apneseth har det almennyttige fondet til Sparebank Vest gitt han friheten og økonomien til å gjøre det han egentlig alltid har gjort, å portrettere Vestlandet. Noen av bildene skal pryde kontorene til banken. Den dagen Apneseth føler seg ferdig, blir bildene samlet til bok og utstilling.
– Så lenge banken ikke blir lei av meg, så kommer jeg til å fortsette å fotografere. Jeg ønsker å vise min opplevelse av Vestlandet, sier Apneseth.
---
Ukens bilde
- Hver lørdag velger vi å løfte fram et unikt fotografi som ikke finner veien inn i den daglige nyhetsstrømmen.
- I dag: Oddleiv Apneseth (født 1955) er en prisvinnende fotograf bosatt på Bygstad i Sunnfjord, Han har utgitt flere bøker, blant annet Jølster, Norges låver, Av stein og Klyngetunet.
---