Nyheter

Frp pisket til bom-ja

Carl I. Hagen tar permisjon fra Stortinget onsdag for å slippe å stemme for at bilistene skal betale 15 milliarder ekstra i bompenger, som Frps egen samferdselsminister har lagt fram.

Onsdag stemmer Frp og resten av regjeringspartiene for å få satt opp flere nye bomstasjoner landet rundt. Det er Frps egen samferdselsminister som har lagt fram forslag om dette til Stortinget.

Denne avstemningen ble utsatt et par uker av statsminister Erna Solberg selv. Angivelig fordi Solberg ikke ville presse Frp til å stemme for mer bompenger midt i partiets eget bompengeopprør og landsstyremøte.

Ikke lett å piske

Fremskrittspartiets parlamentariske leder, Hans Andreas Limi, sier Hagen tok initiativet til permisjonen selv.

Har du pisket Hagen til lydighet?

– Jeg tror ikke han er så lett å piske, ler han.

Hagen søker permisjon onsdag for å delta i bystyremøtet i Oslo. Den tidligere partilederen startet selv bompengeopprøret på landsmøtet til Frp i mai, da han foreslo at Frp skulle bruke 100 milliarder kroner fra Oljefondet til å betale ned all bompengegjeld.

LES MER: Gir Frp lite bom-håp

Folk har vært usikre

Han bekrefter at partiets stortingsgruppe kommer til å stemme for i sin helhet, men også at diskusjonen har vært vanskelig.

– Flere har vært veldig usikre på om det var riktig å støtte disse prosjektene nå, midt i den større bompengediskusjonen, sier Limi.

Det er tre strekninger som skal voteres over på Stortinget onsdag. Til sammen skal det samles inn 15 milliarder kroner i bompenger.

Bedre enn bypakkene

Frp-veteranen framhever at de tre motorveiprosjektene er i tråd med partiets politikk, og at den samlede bompengebelastningen er relativt lav.

– Dette er høyt prioriterte prosjekter i Nasjonal Transportplan, firefelts motorveier, der Nye Veier har klart å redusere kostnadene med åtte milliarder, sier Limi.

Han synes prosjektene virker mer fornuftige enn de såkalte byvekstavtalene, eller bypakkene. Det er disse som har skapt mest misnøye, også i Frp.

Har dere fått noen innrømmelser for at dere skulle få gjennom disse prosjektene?

– Nei, ikke i forbindelse med disse motorveiprosjektene. Men vi håper vi kan få betydelige innrømmelser når bypakkene skal forhandles.

LES MER: Uklar smertegrense for Frp

Nei ville overrasket meg

Kristelig Folkeparti og Venstre har uttalt at de ikke er villige til å inngå kompromisser for å stoppe det såkalte bompengeopprøret. Parlamentarisk leder Hans Fredrik Grøvan (KrF) sier at dette står fast.

– Alt annet enn et ja fra Frp i morgen ville overrasket meg, sier KrFs parlamentariske leder.

Har dere inngått noen kompromisser eller lignende for å få Frp med på disse motorveiprosjektene?

Nei, vi har vært veldig tydelige hele veien på at alle krav på dette området som ikke er nedfelt i Granavollplattformen er uaktuelle for oss å være med på, sier han.

LES MER: Slik kan Frps tøffe bomkrav være en oppskrift på utmarsj

Skattelettelser for de med størst belastning

Grøvan viser til Nasjonal Transportplan (NTP), og understreker at Frp må ta kampen når den skal revideres. Han peker også på nasjonale klimamål. Han er imidlertid åpen for én større forandring.

– Vi skal vurdere skattelettelser for de med størst bompengebelastninger, men det må vi ta stilling til først når vi har sett konsekvensene, sier KrF-parlamentarikeren.

Han mener også kampen om de såkalte byvekstavtalene, eller bypakkene, skal tas opp sammen med resten av NTP.

– Motorveiprosjektene har vært i NTP lenge, og de er noe Frp ønsker. Bompengeinnkreving på dem er helt i tråd med NTP, og det ville vært en stor overraskelse om de hadde stemt mot disse prosjektene i morgen. Jeg ville ikke forventet eller vist forståelse for det, sier Grøvan.

Har stemt for alle prosjektene

Frode Myrhol, uoffisiell talsmann for Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger, er ikke overrasket.

– De har stemt for alle prosjektene hele tiden de har vært i regjering, sier han.

LES OGSÅ: Stortinget vil ikke regulere sparkesyklene

---

Bompengestrekninger

  • Tre nye motorveistrekninger, som skal finansieres med bompenger, skal vedtas i Stortinget onsdag:
  • E18-strekningen Langangen-Dørdal i Telemark
  • E6-strekningen Ulsberg-Melhus i Trøndelag
  • E6-strekningen Moelv-Øyer i Hedmark og Oppland

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter