‘Ikke nok å undre seg på søndagsskolen’

– Søndagsskolen skal være et sted for undring, sier Henrik Syse. Men undringspedagogikken i søndagsskolen kan også virke ekskluderende, ifølge TF-teolog.

UNDRENDE: Søndagsskolen Norge er opptatt av å ha rom for undring i barnas møte med kristendommen. TF-teolog Elisabeth Tveito Johnsen synes utgangspunktet er bra, men at man må være obs på at man har noe å undre seg over.
Publisert Sist oppdatert

– Undring forutsetter ofte at en får noe konkret å undre seg over. Å legge opp til at barn skal få undre er ikke nok, sier Elisabeth Tveito Johnsen, førsteamanuensis ved Det teologiske fakultet (TF) med doktorgrad i trosopplæring.

Lørdag skrev Vårt Land at Søndagsskolen Norge nylig har utført en undersøkelse for å kartlegge hva nordmenn forbinder med søndagsskolen. Formålet var å finne ut hva søndagsskolen representerer for folk, slik organisasjonen skal kunne formulere hva de vil være i fremtiden.

Kommunikasjonsdirektør Guro Abrahamsen la blant annet vekt på at rommet for undring – barnets eget perspektiv – er grunnleggende for opplegget i dag, i større grad enn det har vært før.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP