Nyheter

TV 2 vil satse på religion

TV 2 trekker frem religions- og livssynsstoffet som et satsningsområde for en ny konsesjonsperiode. Det kan bli lønnsomt for kanalen.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

TV 2 var i høst den eneste søkeren til på oppdraget som kommersiell allmennkringkaster, og skal nå forhandle med Kultur-departementet om en avtale. I søknaden, som kan gi kanalen 670 millioner statlige kroner over de neste fem årene, trekker TV 2 frem «religion, livssyn og livsfilosofi» som ett av fem programområder vil satse på.

Smart valg, mener Ann Kristin Greaker i KIFO, Institutt for kirke- religions- og livssynsforskning.

– Religions- og livssynsstoff har absolutt potensial til å være kommersielt interessant. Dette er heller ikke noe nytt, da det ­finnes mange eksempler på filmer og fiksjons- og virkelighetsbaserte 
TV-serier som har religiøse ­referanser eller der religion spiller en større rolle.

LES MER: Arbeiderpartiet manøvrerer nå for å finne sin plass i integreringsdebatten

Ikke bare eldre

Hvordan kan slikt appellere til kommersielt attraktive unge voksne seere?

– Ved å tilpasse det til temaer og problemstillinger som unge voksne er opptatt av. Selv om mange unge ikke betrakter seg selv som religiøse, er religion ­likevel viktig fordi det dukker opp i nyhetsbildet og har en sentral rolle i samfunnsspørsmål, sier Greaker, som er en av forfatterne som nå er aktuell med boken Ungdom og Religion.

TV 2 ble startet i 1992. I 1996 ble religions- og livssynsstoff definert inn som en del av kanalens oppdrag, og de siste årene har denne typen programmer fylt rundt en halv prosent av ­kanalens sendeflate. Kanal-­direktør Trygve Rønningen sier det er for tidlig å snakke om konkrete planer for nye programmer, men sier at de vil være opptatt av å dekke disse temaene på en severdig måte.

– Da er det mulig å være kommersielle også på dette viktige stoffområdet, sier Rønningen.

– Er dette en type stoff som først og fremst appellerer til ­eldre seere?

– Det kommer helt an på hvordan man lager det. Dette stoff-området stiller like store krav til formidlingsevne og formidlingslyst som noe annet, sier Rønningen.

LES MER: Julegudstjenester? Skolen bør ikke bryte tradisjonen, mener Robert Jackson, ekspert i religionsundervisning.

TV-seerne er like

Dag Ormåsen i Starcom, som er ett av byråene som kjøper reklameplass på vegne av annonsører, tror ikke religionsprogrammene har et markedspotensial som skiller seg fra andre typer programmer.

– Det er ganske sjelden en kanal selger TV-reklamer til ett spesifikt TV-program. Det som avgjør det kommersielle potensialet i et religiøst program, er rett og slett hvor mange seere programmet får.

Å nå én TV-seer koster en annonsør omlag 25 øre. Å sende en reklame som når hundre tusen seere, koster drøye 25.000 kroner brutto, før eventuelle­ ­rabatter. De gangene annonsører betaler ekstra for å nå en spesifikk gruppe, kan det for ­eksempel være at kosmetikk- ­eller klesmerker betaler ekstra for å komme i en reklamepause til programmer rettet mot kvinner.­

– Men TV-mediet er uansett så bredt at det er få programmer som treffer tydelige nisjer. De fleste annonsører ønsker aller helst å nå de mellom 18 og 55 år, og religionsstoffet vil nok ha flest seere mellom 50 og 70. Det finnes sikkert annonsører som synes denne gruppen er av interesse, men de er nokså få og små, sier han.

- Tenk flermedialt

Professor i markedsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Magne Supphellen, mener likevel religions- og livssynsstoffet kan være attraktivt.

– Folk som er interessert i religiøse programmer kjøper også produkter, så det er klart at det her finnes et potensial her, sier Supphellen. Han tror det nå er avgjørende at kanalene tenker flermedialt når de utvikler nye programkonsepter.

– Fra før er vi vant til at programmet slutter. Men i vår tid er det slik at det et TV-program setter i gang nye prosesser som kan tas videre i andre medier, sier Supphellen.

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter