Nyheter

Frps PR-byrå ønsker flere Sylvi-er

Fremskrittspartiet kjøpte sosiale medier-rådgivning av reklamebyrå. Nå skryter byrået av ­resultatene.

– Ingen ting er så kjedelig som en politiker som gjentar og gjentar de samme ordene. Den nye typen politiker må være som Sylvi Listhaug; dristig og mer spissformulert, sier reklamebyråsjef Terje Heggem til Romsdals Budstikke.

Heggem er daglig leder i reklamebyrået Tibe i Molde, fylkessetet i Møre og Romsdal. I nettopp dette fylket gjorde Frp et brakvalg – med Sylvi Listhaug som listetopp.

Tibe-sjefen kjenner Fremskrittspartiet svært godt:

– I denne valgkampen anslår jeg at seks-sju av våre medarbeidere har vært involvert i Frps kommunikasjon på sosiale medier, sier han til Romsdals Budstikke.

LES MER I strupen på Listhaug

Synlig

Legger man oversikten fra analyseselskapet Storyboard til grunn, har Frp – med Tibe på laget – lyktes svært godt i årets valgkamp:

Av de ti sakene som ble mest delt og fikk flest likerklikk og kommentarer i sosiale medier i september, handlet fem om innvandringsminister Sylvi Listhaug, mens to handlet om utspill fra justisminister Per-Willy Amundsen, melder NTB.

Storyboard-listen viser at Fremskrittspartiet lyktes med sin strategi om å få innvandring og kriminalitet høyt opp på dagsorden i ukene fram til 11. september.Sosiale medier, særlig Facebook, Twitter og Snapchat, er blitt en svært viktig kanal for de politiske partiene. En undersøkelse fra Reuters Institute i år viste at 53 prosent av alle nordmenn orienterer seg i nyhetsbildet via disse mediene.

Budskap

I intervjuet med Romsdals Budstikke forklarer Tibe-sjef Heggem hvorfor Sylvi Listhaug fikk så stort gjennomslag og ble så synlig i valgkampen. Han bruker statsrådens besøk til bydelen Rinkeby i Stockholm som eksempel:

– Rinkeby-besøket til Listhaug førte til at mange andre parti ble opptatt av retorikken, signaleffekten av besøket i Sverige. Mens Listhaug fikk slippe til på sosiale medier med et logisk resonnement rundt innvandring. Mens Sylvi kjørte fram budskapet fra Frps program, brukte andre parti tida på å angripe væremåten hennes. Fremskrittspartiet fikk et stort publikum på sosiale medier, og brukte sosiale medier til å kommunisere budskapet sitt. Det utløste atferdsendring hos leserne, forklarer Terje Heggem.

Tibe-lederen politikere som vil sette dagsorden kan lære av både Listhaug og USAs omstridte president, Donald Trump.

– Det viktigste på sosiale medier er at de åpner for deltakelse. Folk kan ytre seg umiddelbart. Det skaper engasjement. Se på Twitter-meldingene til Donald Trump. Du kan mene hva du vil om innholdet, men de bestemmer dagsorden, hva som blir sentralt å debattere, sier han til regionavisen.

Rolle

Espen Teigen er politisk rådgiver for innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug i Justisdepartementet. Han forteller Vårt Land at Listhaug og han selv ikke har møtt reklamebyrået Tibe og jobbet sammen med dem om Frps kampanjer i sosiale medier.

– Listhaugs synlighet i sosiale medier er planlagt av henne selv, en statssekretær og meg, sier Teigen, og legger til.

– Det er partikontoret og valgkampledelsen som har hatt kontakten med Tibe.

På partikontoret toner markedssjef og valgkampleder Helge Fossum ned Tibes rolle i valgkampen, og sier de selv har driftet de sosiale mediene.

LES MER Listhaug planla Oslo symposium

Stil

Tibe-leder Terje Heggem mener valgkampen viste at politikere må holde seg interessante for at folk skal engasjere seg.

– Kristelig Folkeparti ble uinteressant for veldig mange velgere, fordi partileder Knut Arild Hareide var utydelig. Han manglet vitalitet.

Kommunikasjonssjef Mona Høvset i KrF avviser Heggems evaluering av KrF-lederen.

– Hva vil det si å være «dristig og mer spissformulert»; føre en polariserende politikk? Gjøre folk sinte?

Høvset sier velgerne ikke kommer til å få se en mer «listhaugsk» Hareide i sosiale medier.

Vinner

Fagbladet Kampanjes valgkampjury mener Audun Lysbakken og SV ble valgkampens vinner.

«SV har vært tydelig i budskap og innhold på saker som helse og fordelingspolitikk. Partiet har tatt klærne til Arbeiderpartiet og fylt det store rommet som åpnet seg på venstresiden da Ap flørtet med Krf. Partiet har hatt den sterkeste formstigningen gjennom valgkampen, representert ved en partileder i storartet form», heter det i jurybegrunnelsen.

Om Frp sier Kampanje-juryen: «Frp har satt innvandring på dagsorden. Men svært mye har handlet om Sylvi Listhaug. Dette mobiliserer Frps kjernevelgere, men framstår unødig polariserende for et regjeringsparti.»

KrF begeistrer heller ikke: «Forrige valgkampvinner faller i år helt igjennom. Uklar kommunikasjon om regjeringskonstellasjoner og utydelig helt til det siste».

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen er journalist i nyhendeavdelinga i Vårt Land. Han har arbeidd i Vårt Land sidan 1992 og har tidlegare vore deskjournalist, vaktsjef, nyhendeleiar og samfunnsredaktør (nyhenderedaktør) i avisa. Han skriv særleg om asyl-, flyktning- og integreringspolitikk, oppvekst og utanriks – og konsekvensar av vedtak i regjeringa og Stortinget. Tips gjerne på: bjbj@vl.no

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Nyheter